Brev:
Vil ikke spise efter antibiotikabehandling
8. december 2013
Alder:
6 mdr.
Vil ikke spise efter antibiotikabehandling
Kære Helen.
Vi har fået en lillesøster:-)
Hun er nu 6,5 måned og trives fint. Alt er indtil nu gået fantastisk og det er skønt at have fået en sundt og raskt barn.
Hun er blevet fuldammet indtil knap 6 mdr, men er så småt begyndt på lidt andet mad. Vi har forsøgt os lidt med "Baby lead weaning" metoden og startede ud med at give hende kogt broccoli og gulerod, hvilket gik nogenlunde, hun suttede lidt, spyttede ud, sank, legede osv. Men inden vi kom rigtigt i gang blev hun syg med lungebetændelse og skulle have 10 dages antibiotika, hvilket var en kæmpe udfordring at få i hende. Vi måtte nærmest tvinge hendes mund op og sprøjten ind, men vi havde jo ikke noget valg :-(
Jeg forsøgte selvfølgelig at blande det med alverdens ting for at få hende til at tage det frivilligt men det hjalp ikke noget. Nu er hun heldigvis rask igen og færdig med medicinen, men hun nægter at spise.
Amningen fungere uden problemer, hun dier 6-8 gange i døgnet og sover ca 8 timer uden mad eller opvågninger om natten. Hun sover også fint om dagen, i det hele taget er hun bare super nem :-) Hun er en stor pige på knap 9 kg, så hun mangler ikke noget.
Problemet er nu "bare" at hun nægter andet end mælk.
Hun lukker munden når hun ser skeen og vender hoved væk og viser tydeligt at hun ikke vil have det. Hvis hun sidder selv med kogte grøntsager, tager hun dem i munden men når hun opdager at det er mad, spytter hun ud og leger med det i stedet, uden at tage det op til munden mere. Hvis jeg afleder hende kan jeg godt få hende til at åbne munden men så snart maden kommer ind spytter hun det hele ud igen. Jeg har prøvet med alt hvad jeg kan komme i tanke om af mos og grød (hjemmelavet og købe), kogte grøntsager, frisk frugt, smoothies og de der majs pops.
Jeg har tilbudt hende både når hun meget sulten og når hun ikke var så sulten, når vi alle sidder samlet ved bordet og når vi er alene i løbet af dagen. Hun sidder selv med en ske og leger og bider i den, men så snart der kommer noget på smider hun den på gulvet eller leger med den uden at komme den i munden.
Jeg har også forsøgt at tilbyde det samme mad flere dage i træk, men hun smager OVERHOVED ikke på det så det havde ingen effekt.
Jeg tilbyder hende "noget" 2-3 gange om dagen.
Hun drikker gerne vand af kop.
Jeg er ved at være lidt presset nu da man jo "skal gå hurtigt frem" når man først starter ved 6 måneders alderen.
Skal jeg holde en pause eller blive ved med at tilbyder forskellige ting, holde mig til én ting eller hvad?
Jeg har ikke travlt med at vende hende fra brystet da jeg har orlov til til 1/9-14 hvor hun vil være lige over 15 måneder.
Da storebror og begge forældre har/har haft meget allergi holder vi hende fra bl.a. mælkeprodukter lidt endnu.
Håber du endnu engang kan hjælpe os lidt på vej.
Med venlig hilsen
Mig