Svar: Ren grøntsagsmos eller ovenpå kartoffelmos?
6. december 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev og spørgsmål :) Dejligt at høre, at du har købt min bog om "Børn og Mad" - tak:)
Kartoffelmos fungerer for de fleste som en god basis, hvori man kan komme forskellige grøntsager. Der er dog nogle børn, som har rigtig svært ved at spise kartoffelmos i starten og der er her ikke problemer i at tilbyde barnet grøntsagsmos uden kartoffel. Det vigtigste er at barnet kommer igang med at spise og forbinder det at spise med noget dejligt og rart.
Du kan derfor godt prøve at lave lidt kartoffelmos og gulerod, men du må også gerne give din datter lidt ren gulerodsmos, hvis hun virker til bedre at kunne kapere dette. Hvis du starter med lidt grød f.eks. risgrød eller majsgrød og har svært ved at komme igang med grøntsagerne, så kan du også bruge f.eks. lidt gulerodsmos som topping på grøden og på den måde vænne hende til smagen og stille og roligt kan hun så få ren gulerodsmos og efterfølgende f.eks. lidt gulerod og kartoffel.
Det kan være en god idé ikke at tilbyde barnet ny smag og konsistens til hvert måltid i starten, men f.eks. servere samme grød eller mos 3 gange i træk, hvorefter du så skifter til en ny type eller varierer ved at tilbyde lidt frugt på grøden eller blande forskellige grøntsager. Det er på samme måde en god idé at bibeholde en grød eller mos, som barnet er vant til at få, når du begynder at introducere flere måltider og nye fødevarer. Det vil sige, at hvis du giver to skemåltider dagligt, så kan du bibeholde f.eks. hirserød til frokost og så prøve med nye grøntsager til aften. Så det ene måltid er noget hun kender og er tryg ved.
Du skal være opmærksom på de nye retningslinjer omkring ris - det anbefales ikke at servere risgrød dagligt. Du kan variere med majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød med den alder din datter har nu.
Det er vigtigt at finde balancen mellem at servere mad, som barnet kender og er tryg ved og samtidig også give barnet nye smagsoplevelser, som gør at interessen for maden holdes og barnet bliver ved med at synes det er spændende at spise. Derfor plejer det i starten, at være rigtig godt at give det samme f.eks. 3 gange i træk og så skifte og prøve med noget andet, som så også gives et par gange i træk, blande mellem de to typer og derefter prøve at introducere en tredje type grød eller mos. Når din datter bliver 6 måneder, så kan hun få mange flere forskellige typer fødevarer og vil sandsynligvis nyde, hvis du varierer maden mere:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske