Svar: Tilberedning af babymos
6. december 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Det lyder som en stor og dejligt dreng I har jer og som om at du godt kan begynde med lidt smagsprøver på lidt grød eller grøntsagsmos :)
Jeg anbefaler at du starter op om dagen f.eks. til frokost. Du kan godt bruge grøntsager fra aftenen før eller du kan koge dem direkte før de skal spises. Du kan også starte op med grød og når det så bliver tid til to måltider dagligt, så kan du give grøntsagsmos om aftenen og lade udgangspunktet være de grøntsager I voksne også spiser.
Både grøntsagsmos og grød kan holde sig et døgn i køleskabet. Hvis du gerne vil lave det klar før det skal spises, så vil jeg anbefale at du laver en mos eller grød færdig og som du blot skal varme op - enten i gryde eller i mikrobølgeovn. Hvis konsistensen er blevet lidt for fast, så kan du tilsætte lidt modermælk eller modermælkserstatning under opvarming til konsistens er mere rigtig.
Grøntsagmos og grød serveres normalt lunt, hvor frugtmos godt kan serveres køligt. Du kan f.eks. godt komme frugtmos direkte fra køleskabet på en lun grød, så bliver det naturligt lunet lidt op af grøden. Frugtmos på glas, kan dog også serveres, hvis I er på tur og du behøver ikke at opvarme det. Det samme gælder grøntsagsmos på glas - det behøver ikke nødvendigvis opvarmning, men generelt smager mos naturligt bedst, hvis det er lunet, og det er vigtigt, at den mad du serverer for din dreng smager godt :) Det har naturligt betydning for hans lyst til at spise, og det at han kommer godt igang med skemaden:)
Skal I i byen, vil det være rigtig godt, hvis I kan opholde jer et sted, hvor du har mulighed for at lune og servere mad til ham :)
Med hensyn til mælk så kan du både malke ud og bruge modermælk, du kan også vælge at bruge modermælkserstatning. Lige når man starter op med skemad, så kan det nogle gange være en fordel at malke ud og bruge modermælk, fordi det så minder lidt om det han er vant til at få. Det kan virke mindre hårdt for hans mave og hans smag.. men hvis han ingen problemer har med maven, så er der ikke noget i vejen for at du bruger modermælkserstatning i grød og mos. Det er praktisk i hverdagen.
Hvis du vælger at malke ud, så kan det være en god idé at gøre det imens han sover. Der skal ofte bruges ca ½ dl mælk i en lille portion grød, så der vil stadig være mælk nok til ham, når han vågner og har brug for at blive ammet igen. Du kan derfor f.eks. malke ud under formiddagsluren og gemme den udmalkede mælk i køleskabet og så bruge den til den grød eller mos du laver til frokost.
Vælger du at bruge modermælkserstatning, så kan du købe mme på brik eller du kan købe pulverformig modermælkserstatning. Vælger du at lave grød eller mos udelukkende på modermælkserstatning, så skal du ikke tilsætte ekstra fedtstof. Vælger du at lave grød og mos på modermælk eller med både vand og modermælkserstatning, så skal der tilsættes ekstra fedstof i hver portion grød eller mos.
Du bør holde lidt igen med mængde af skemad også selvom han sluger maden og er rigtig glad for det. Til at begynde med er det smagsprøver til max ½ dl af gangen. Dette for at hans mave vænnes til det stille og roligt og også for at han stadig får mælk nok. Det er vigtigt at skemaden ikke tager pladsen op for mælken, men supplerer hans vanlige mælkeindtag. Hans behov for mælk/væske er stadig stort og hvis han får så meget skemad om dagen, at han ikke dier nok ved brystet, så vil han naturligt begynde at spise hyppigere om natten og det er naturligt uhensigtsmæssigt både for ham og for dig :) Derfor er det bedre at holde mængden på ½-¾ dl skemad og han så tager imod brystet, end at give ham 1-1 ½ dl skemad eller mere og han så afviser brystet eller ikke drikker nok.
Du må gerne bruge vand fra den kolde hane, med mindre I har privat vandboring. Du bør lade ca 200 ml vand løbe ud, før du tager noget fra til din dreng. Det er stadig små mængder han skal have, han kan drikke vand af et snapseglas og stille og roligt vil han lære at drikke på denne måde.
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem det hele, fra de første smagsprøver til større portioner, til mad i stykker og familiemad. Fra 4 måneder til 18 måneder. Der er opskrifter, dagsplaner, et fødevareregister, hvor du kan slå stort set alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad din dreng må få og hvornår ...
Rigtig god appetit - og forsat held og lykke:)
God jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske