Brev:
Tilberedning af babymos
6. december 2013
Alder:
5 mdr.
Tilberedning af babymos
Kære Helen
Min søn er 5 måneder, og vi overvejer så småt at gå i gang med skemaden. Han har nemlig haft en periode, hvor han er vågnet oftere om natten. Samtidigt har han også været forkølet, og det kan jo have forstyrret hans søvn; nu er han nemlig tilbage til kun at vågne 1-2 gange om natten, så måske er han alligevel ikke ved at "dø af sult". Hans vægt på 10,3 kg tyder jo heller ikke på det.
Men alligevel vil vi nok så småt gå i gang, hvilket min sundhedsplejerske også synes er en god idé. Han er jo en stor dreng og født 2 uger over tiden, så han er nok ved at være klar.
Nu til mine spørgsmål:
Når vi går igang med grøntsagsmos, skal grøntsagerne så koges umiddelbart, før de laves til mos og spises, eller kan man koge dem fx om morgenen og mose dem senere?
Hvordan skal temperaturen være? Jeg er godt klar over, at det ikke skal være for varmt, men må det være koldt, hvis man fx er ude af huset?
Skal vandet, som barnet får til grøden eller mosen koges og afkøles, eller kan man tage den direkte fra vandhanen? Jeg har nemlig læst begge dele.
Jeg er lidt i tvivl, om jeg skal pumpe mælk ud til maden eller bruge erstatning. Hvad anbefaler du? På hvilket tidspunkt af dagen er det mest hensigtsmæssigt at pumpe ud, hvis jeg vælger denne løsning, og er det bedst at gøre det i små portioner, så det ikke påvirker mælkeproduktionen?
Hvis min dreng nu sluger maden glæde, skal jeg så holde lidt igen med mængden i begyndelsen, så hans mave kan følge med, eller skal han have lov til at spise så meget, han har lyst til?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Mette