Svar: Vågner hver anden time om natten og græder
6. december 2013
Alder:
6 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Det lyder faktisk som om at jeres dreng lige nu vågner, fordi han kan have ondt. Og han kan godt have problemer med ørerne, selvom de er tjekket for nylig - og kan faktisk også godt have problemer med ørerne, selvom du ikke umiddelbart mærker det om dagen...
En anden mulighed er at han måske er ved at få tænder? Rigtig mange børn får tænder i denne alder og det gør ondt, når tænderne bryder igennem - og det kan give uro og gråd og ekstra søgning mod brystet om natten.
Og så kan han jo også generelt være syg og utilpas. Han kan have ondt i maven, i hovedet, i halsen, have kvalme eller lignende, som han ikke kan forklare men som viser sig ved gråd og ekstra uro om natten.
Hans alder og udvikling spiller naturligt også ind. Netop i 6 måneders alderen vil børn godt kunne vågne op om natten, de kan ligge og virre med hovedet, klynke, små græde og nogle gange også ligge og grine i søvne. Det skyldes at de drømmer og mange af de lyde de laver sker i drømme og altså imens barnet sover.
Samtidig vil børn i denne alder ofte også være motorisk urolige, han kan ligge og sparke med benene, sparker dynen af, han flytter på sig i søvne, får sig presset ud i sengens hjørne, triller måske om på maven osv. og er stadig ikke stærk nok til at kunne flytte sig tilbage til en rar stilling igen. Derfor vil han lige nu godt kunne græde og være ked af det om natten, fordi han har brug for din hjælp. Han har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen, komme om på siden, få dynen om sig, som han har sparket af og på den måde hjælpes til at komme videre i søvnen netop med stillingsskift, fordi han endnu ikke mestrer dette helt. Og på samme måde er det vigtigt at du beroliger ham, når han drømmer, har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og virker mentalt urolig ...
Du skal naturligvis prøve at vurdere om han lige nu kan have brug for den ekstra tryghed og nærhed, som amningen giver og det lyder som om at det måske ikke er lige nu, du skal trappe amningen midt nat ud - vent 1-2 uger og se om det så går bedre. Du skal være opmærksom på, hvad du gør om natten, når du hjælper ham videre i søvnen. Netop fordi han sover så uroligt, så er det vigtigt at du ikke kommer ind i en rutine, hvor du per refleks giver ham en sut i munden eller hver gang tager ham op. Det er en god idé, hvis du kan prøve at hjælpe ham videre i søvnen med stillingsskift og kærtegn i sengen, så han mærker at du er der, men så du forsøger at få ham videre i søvnen, der hvor du ønsker han skal sove. Hvis han er helt ulykkelig og kun kan trøstes med brystet, så skal du naturligvis give ham det - men prøv ikke at gøre det per automatik :)
Og når det bliver tid til at trappe ud af amningen midt nat, så er det for det første en forudsætning, at han har fået mad og mælk nok i løbet af dagen og aftenen. Det kan derfor være en god idé at du ammer ham fra begge bryster sen aften. Og ja - amningen skal afkortes før han selv slipper midt nat. Det er netop for at vænne ham til ikke at behøve helt så stor en mælkemængde på det tidspunkt. Du er nødt til at afkorte amningen og derfor vil han naturligt protestere og søge brystet igen og igen fordi han ikke føler at han er færdig med at spise :) Han skal altså stille og roligt lære at han ikke behøver indtage en større mængde mælk midt om natten og således trappes stille og roligt ud for tilsidst helt at kunne undvære:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske