Svar: Søvn og bleskift
5. december 2013
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Vi har alle sammen en cirkadisk rytme, et indre ur - hos os voksne kører dette ret regelsmæssigt, men sådan er det ikke hos børn, de skal have hjælp til at få det indre ur påvirket til en rytme, som passer ind i vores hverdag. F.eks. at man sover om natten og er aktiv om dagen.
Derfor anbefales det at I om natten laver så lidt aktivitet som muligt. Det vil sige ikke tænder lys, ikke snakker, pludrer, leger osv. men så vidt muligt blot giver mælk og så sover videre. Hvorimod om dagen, må I meget gerne udnytte de lyse dagtimer, pludre, lege og være aktive, når hun har sine vågne perioder.
Og det betyder også at hun ikke nødvendigvis behøver blive skiftet om natten. Hvis hun kun har en lille tisseble, så vil bleen sandsynligvis suge så godt, at hun kan sove videre uden at blive skiftet - hvorimod, hvis hun har afføring, så skal hun skiftes, også selvom det er nat. Netop fordi syren i afføringen kan give rød og hudløs numse og det er naturligvis synd for hende, hvis det sker.
Med den alder hun har, så vil det være normalt at der ofte kommer lidt afføring ud når hun ammes og dermed også om natten og derfor er det vigtigt at du prøver at fornemme hvorvidt hun behøver skiftning eller ej. Og skal hun skiftes, så skal du gøre det uden for meget lys, snak osv. men bare få det gjort og så herefter amme hende og I sover begge videre - præcis som du beskriver.
Du kan evt. bruge en barrierecreme i bleområdet om natten, som danner en hinde på hendes hud, så syren fra urin og afføring ikke så let kan trænge ind og irritere - det kan være en god idé, hvis hun har tendens til rød numse og du ikke altid får hende skiftet - måske fordi du også selv er træt og har brug for at sove... Vi kan dog godt være enige om at en tør ble må være rigtig dejligt for et lille barn:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
God jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske