Svar: Søvn - svært ved at overgive sig
5. december 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeres sundhedsplejerske har til dels ret, når hun siger at jeres datter ikke kan sove mere om dagen, hvis hun sover 12 timer om natten. Hendes behov for søvn er ca 15 timer i døgnet og hos de fleste børn vil dette være fordelt sådan, at barnet sover 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten.
Når man skal vurdere, hvorvidt ens barn trives med den søvn barnet får og måden barnet sover på, så skal man se på, hvordan jeres datter virker, når hun er vågen. Er hun glad, aktiv, har hun overskud til at møde verden, begynde at trille og bruge sig selv motorisk, pludre og klukle med jer osv. Hvis det er tilfældet, så trives hun sandsynligvis fint med en lang nattesøvn og flere små korte lure i løbet af dagen og så er det sådan det er - men hvis det ikke er tilfældet, så kan det være en god idé at hjælpe hende med en lidt anden rytme, som hun så vil trives bedre med.
Jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvorvidt jeres datter egentlig trives med sin rytme og de frustrationer I har måske skyldes at I gerne villle have at hun sov mere om dagen - eller om hun selv ikke rigtig trives med de mange små lure? Det lyder jo et eller andet sted som om at hun trives som hun skal, tager fint på, leger, følger med - hun kan ligge 15 minutter for sig selv og lege, hvilket er super fint i forhold til hendes alder...
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu og det påvirker naturligt hendes søvn. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte søvnvaner og det er meget naturligt at børn i den alder har svært ved at sove sammenhængende lure om dagen.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt og imellem disse stadier er der også perioder, hvor vi drømmer.
Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har men skifter meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn.
Netop når børn bliver 3-4 måneder, så begynder deres søvn at være inddelt i flere stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Og jeres datter har altså en alder lige nu, hvor hun begynder at have mere stadieinddelt søvn og det er meget normalt at skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn, kan komme med f.eks. 20 eller 45 minutters intervaller. Det betyder at hun netop nogle gange kun sover 20-45 minutter af gangen, så vågner hun opog har svært ved at komme videre i søvnen...
Samtidig er hun også mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring hende. Hun lader sig let forstyrre, når hun skal spise, hun smiler bevidst, kigger efter dig, drejer sit hoved efter lys og lyd, hun interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst. Også motorisk er hun stærkere nu, hun bruger sig selv og sin krop mere og mere bevidst, begynder at trille, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når du holder hende på skødet osv.
Den udvikling hun går igennem lige nu, alt hvad hun oplever, alle de ekstra stimuli hun får, skal bearbejdes når hun sover og derfor vil hun naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Hun kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom hun også nogle gange kan grine imens hun sover. Det er helt naturligt for alderen.
Det vil være en rigtig god idé at du nu arbejder på at hun skal sove tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, vil puttetidspunktet om aftenen flytte sig. Hvis hun trives bedre med 4 lure, så må det være sådan lige nu. Det er vigtigt at hun får disse afbræk i løbet af dagen, hun kan ikke holde til at sove en lang lur midt på dagen og så ikke sove mere før om natten. Selvom hun sover en meget lang nattesøvn, så er det vigtigt at hun får 3-4 lure i dagtimerne - også selvom det så bliver korte lure.
At starte på skemad vil på sigt hjælpe jer til at give lidt mere rytme om dagen. Det vil være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner af en lur og får mælk inden hun skal sove næste lur. Og i starten vil skemaden komme ud over hendes vanlige indtag af mælk, hvorfor det kan mætte lidt ekstra og gøre at hun sover lidt mere. På sigt er skemaden også med til at påvirke hendes indre ur, og fornemmelse for mæthed og sult, spisetider og dermed også sovetider - så ja på sigt vil det at hun kommer igang med skemad hjælpe til mere rytme i løbet af dagen. Men lige nu tror jeg ikke det vil gøre den helt store forskel - for det er ikke her jeres udfordring er - hos jer lyder det som om at hun sover så lang en nattesøvn, at hun naturligt ikke kan sove mere om dagen...
Det vil være en god idé at I fortsat giver mælk som del af hendes putteritual og triller hende en tur i barnevognen, for at se om I derved kan holde hende sovende. Det kan også være en god idé at mor lægger sig og ammer hende i dobbeltsengen og så er parat med brystet, når og hvis hun efter 20-45 minutter begynder at give lyd fra sig og vise tegn på at ville vågne op. Hvis du på den måde kan amme hende en ekstra gang og lulle hende videre i søvnen, så kan du måske sikre hende en længere middagslur midt på dagen (altså skabe lidt samme rytme, som I har om natten). Og når hun på den måde begynder at sove en længere middagslur, så vil hendes nattesøvn sandsynligvis også afkortes.
I kan også arbejde på at hun om aftenen har en vågen periode, så hun ikke går i seng allerede kl 17.30, men her sover en lur og kommer op igen. Hvis hun har en længere vågenperiode om aftenen, så vil hendes nattesøvn naturligt blive kortere og hun vil så kunne sove mere om dagen ... I kan derfor prøve ikke at gøre hende klar til nat allerede kl 17.30, men i stedet holde hende i stuen, amme hende og give hende den ro og mælk hun behøver - men lade hende være sammen med jer, hvor der er lys, lyd, aktivitet så hun ikke sover så dybt, men måske vil vågne op og være lidt aktiv sammen med jer i løbet af aftenen og så måske være klar til at gå til ro for natten kl 20 eller 21 i stedet ...
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske