Brev:
Søvn - svært ved at overgive sig
5. december 2013
Alder:
4 mdr.
Søvn - svært ved at overgive sig
Hej Helen.
Vi er forældre til Gry på 4 måneder. Gry er for meste en glad og livlig pige der følger med i alt hvad sker omkring hende :-)
Jeg har et par spørgsmål omkring søvnen som jeg håber du kan hjælpe med. Hun har fra fødslen af været god til at sove om natten , men har svære ved at overgive sig til søvnen her om dagen. Hun vågner altid efter 35- 45 min. Efter hun er blevet trillet i søvn i barnevognen. Det er som om at hun ikke kan komme videre i næste søvnfase. Vi har forsøgt i en uge at vippe, trille og bære hende rundt i voksiposen hver gang hun vågnede efter efter hendes powernaps. Enkelte gange med succes, men hovedsageligt uden held. Nogle gange virker hun frisk når hun vågner, men lige så ofte ser hun stadig træt ud, gaber og gnider øjne.
Vores dagsplan ser nogenlunde sådan ud:
7.00. Gry vågner og bliver ammet.
8.30. ammes og trilles derefter i søvn i barnevognen. Sover ca.45 min.
11-11.30. Ammes og trilles i søvn i barnevognen. Sover ca. 45 min.
14.00- 14.30. Vil nogle gange ammes her inden sidste lur, men nogle gange afviser hun brystet og får efter luren. Trilles igen i søvn i barnevognen. Sover sjældent mere end 35 min.
16.00. Ammes. Nogle gange er vi nødt til at putte en ekstra lur ind da hun er meget træt. Det er oftes en kamp at få hende puttet her og det ender i gråd før hun tager måske omkring 20 min.
17.30. Begynder vi at putte til nat. Gry er nu meget træt, pylret og har svært ved at vente på fx. At få nattøj på. Hun ammes liggende i sengen fra begge bryster. Derefter skiftes vi til at gå med hende i armene. Vi forsøger at lære hende at sove ved egen hånd og ligger hende derfor før hun sover helt. Dette virker nogle gange, men oftes må jeg finde brystet frem igen og give hende igen. Hun falder oftes i søvn der og jeg kan til sidst putte hende i tremmesengen. Det tager omkring en time. Vi prøver at gøre det så ens som muligt hver aften med en sang, nusseklud op til hovedet mm. Hun vil ikke have sut.
Sover herefter ca. 12 timer frem. Ammes ca. Kl. 11 og 03.00. Enkelte nætter vågner hun op kl. 03.00 og vil bare ikke sove igen. Herefter bliver det næsten morgen før jeg igen kan putte hende.
Vores SP. Siger at når hun sover så meget kan vi ikke forvente at hun skal kunne sove mere om dagen. Deler du samme tanke?
Prøver så vildt muligt at tumle, lege osv. Imellem lurerne med hende for at gøre hende godt træt. Syntes hun kræver en del underholdning om dagen. Kan ligge på legetæppet et kvarter, men "kalder" herefter mange gange på os. Jeg tror selv det kan handle om at hendes tålmodighed bliver mindre når hun ikke sover mere, men måske er det meget normalt :-)
Vores SP. Syntes vi skal prøve med noget skemad for at se om det kan hjælpe på lurerne, men min fornemmelse er bare at hun er mæt nok. Tror du det vil ændre noget?
Hun tager fint på. Vejer 7,5 kg. Og er 69 cm. Lang.
Det bliver til en masse gåture hver dag og selvom frisk luft er godt, så kunne vi da godt tænke os at hun på et tidspunkt kan falde i søvn på egen hånd ;-) Er hun ikke så gammel nu at man godt kan arbejde på det?
Hilsen