Svar: Skemad?
5. december 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :)
Med den alder Klara har, må hun godt begynde med lidt skemad og det kunne godt lyde som om at hun er ved at være parat. Det vil dog være rigtig godt, hvis du i første omgang kunne prøve at øge hendes indtag af mælk - evt. give hende en flaske ekstra i døgnet, for at se om det kan mætte hende lidt mere.
Rigtig mange børn vil i Klaras alder have tendens til at "slatspise" lidt i løbet af dagen - de lader sig let forstyrre, bliver optaget af andre ting og får derfor ikke helt mælk nok i dagtimerne og vil derfor søge det ekstra om natten. Og det er derfor en god idé at se om du kan øge hendes mælkeindtag lidt mere. Du kan her også prøve at give mælk af to omgange, så hun får mælk, bliver leget lidt med, bliver skiftet og puslet og så tilbyder du mælk igen inden hun så puttes til lur. På den måde kan du sikre hende lidt ekstra.
Hvis dette ikke viser sig at være nok, så vil det være fint at starte med lidt skemad. Jeg anbefaler at du starter meget stille og roligt ud med et par skefulde, altså lidt smagsprøver og så ser hvordan det går og sikrer dig at hendes mave kan følge med. Start også om dagen og ikke om aftenen.
Dejligt at høre at du har købt min bog om "børn og mad" - tak :)
Fortsat god appetit og rigtig meget held og lykke - og god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske