Brev:
Rytme - igen igen
5. december 2013
Alder:
5 mdr.
Rytme - igen igen
Kære Helen
Tak for dine tidligere svar som jeg har forsøgt at følge og brug så godt jeg kunne. Jeg har nu en række spørgsmål igen, som jeg meget gerne vil stille dig og håber på din hjælp. Skriver dem i forskellige breve.
Det første spørgsmål jeg har handler om min datters dagsrytme, som jeg synes er gået helt i koks de sidste par dage.
Jeg har tidligere skrevet til dig omkring en rytme til min datter. Hun er nu blevet 5 måneders, og det skulle derfor gerne være muligt at lave en rytme for hende som selvfølgelig kan variere.
Jeg skrev til dig tidligere omkring at min datter kunne finde på at synes, at det var morgen kl. 4-5. Dette forsøgte vi at lave om på ved at tilbyde hende noget mad der, og så enten få hende til at sove videre i hendes egen seng eller i vores seng. Som regelt blev det kun lige til 40 min mere, og vi brugte lang tid på at få hende til at falde i søvn igen men det gjorde at klokken lige blev 6-6.30 og så kunne vi godt "acceptere" at det var morgen. Det virkede så til at hun til sidst forstod at hun først skulle vågne kl. 6 tidligst, og det var dejligt.
Hun havde derefter en periode med en rytme som hed at hun vågnede kl. 6-7 om morgenen (var vågen en gang om natten og fik mad) og så var det morgen. Hun fik tøj på, grød og MME, snakket med, lå på gulvet mens mor fik et mad, leget og sunget med og så forsøgte vi at strække formiddagsluren til kl. 9, som du havde forslået. Det var lidt tidligere, når hun står op kl. 6. Herefter som hun med hjælp ca. 2 timer og kom op og fik grød og MME, leget med og blev lagt til middagslur omkring kl. 13, også efter dit forslag. Derefter sov hun igen 2 timer med hjælp og når hun kom op kl. 15 fik hun MME og leget mm. og hun virkede træt igen kl. 16-16.30 hvor hun fik den sidste powernap på ca. 30 min. Fik flaske igen omkring kl. 17.30, lå lidt uden tøj på og legede, fik mad kl. 18 og nattøj på. fik lidt mad igen, og faldt til ro i mors arme og blev puttet omkring kl. 19. Faktisk en meget god rytme.
De sidste par dage eller den sidste uge er det gået helt galt med rytmen.
Det vil sige hun har faktisk sovet igennem hele natten de sidste to dage, hvilket jo er dejligt, men det betyder så at hun ikke vil sove nogen længere lure om dagen overhovedet og ikke virker glad, men brokker sig og er sur og ked af det hele tiden.
Hun har de sidste to dage sovet fra henholdsvis kl. 19.40 til 6.10 og i nat fra kl. 20.40 til 6. Førhen når hun vågnede om morgenen så virkede hun glad men det gør hun ikke mere. Hun virker allerede uoplagt der. Jeg forsøger at komme ind i rytmen igen men det er svært.
Førhen kunne jeg pusle hende og give hende tøj på inden hun fik mad men nu bliver hun ked af det når jeg ligger hende på puslebordet, så istedet for at starte med at give hende tøj på, har jeg forsøgt at give hende mad først, da hun jo kan være sulten når hun ikke har spist hele natten. Hun får grød og MME men hun bliver ikke gladere og virker hurtigere træt igen og gider ingen ting. Vil hverken være oppe på armen eller lege på gulvet. I dag vågnede hun kl. 6 og jeg lagde hende ud og sove igen kl. 7.50.
Jeg har tidligere skrevet til dig at hun om dagen altid vågner efter 40 min. Hun giver altid lyd fra sig efter 40 min. førhen kunne nu nogen gange selv finde videre i søvnen og tog så måske 40 min igen og derefter skulle hun hjælpes videre og tog så 40 min mere. Hun er hun stort set umulig at få til at sove videre efter 40 min. Det er lige meget om jeg triller med barnevognen, giver sut eller vugger den. Hun bliver bare ked af det til sidst. Det er en kamp uden lige men jeg forsøger virkelig at insistere på længere lure. Dagene bliver for lange for hende, og hun er træt hele tiden da hun kun tager toppen af søvnen. Hvis jeg tager hende op, så kan jeg regne med at hun måske skal sove 5 gange 40 min om dagen, og synes ikke det er hensigtsmæssigt.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og jeg ved ikke hvor meget jeg skal insistere på det? Tænker også at det er meget afbrudt søvn, når hun hele tiden vågner efter 40 min.
Jeg plejer at give hende frokost mellem kl. 10.30 og 11.30, grød og MME. Men det er blevet noget rod efter at hun ikke vil sove længere lure.
Hun sover derfor også sin middagslur tidligere og vågner fra den kl. 14, hvis jeg altså kan få den forlænget og så bliver resten af dagen simpelthen for lang. Igår sov hun kun 40 min fra kl. 14 til hun kom i seng kl. 20.40 og hun var overtræt men jeg kunne ikke få hende puttet tidligere.
Hun er ikke et nemt barn og hun skal underholdes meget men tit er det ingen gang nok, så brokker hun sig bare. Så vi ville synes aftenhygge med hende eller familietid ville være ok. Vi vil gerne pludre med hende osv. men hun vil ikke rigtig noget, og så er det bare ikke hyggeligt. Når først hun er puttet om aftenen, så vågner hun ikke igen efter 40 min, så derfor tænker jeg at en lur mere sen aften ikke giver mening.
Jeg kan mærke at jeg er lidt frustreret og bliver ked af ikke at have en gladere datter, og at det nogen gange føles som om at alt er en kamp.
Hun har stort set altid fået mad, når hun står op fra lur og får ikke mad inden hun bliver lagt til lur. Jeg har også læst mig frem til at søvn og mad i denne alder ikke behøver hænge sammen. Jeg har forsøgt med en flaske inden putning om dagen men det havde ingen effekt.
Håber virkelig du kan komme med nogen gode råd for jeg vil så gerne nyde min barsel og have en glad datter.
Hilsen
en lidt ked af det mor