Svar: Spørgsmål om mad fra mødreguppen
5. december 2013
Alder:
5 mdr.
Kære mor og alle jer mødre i mødregruppen
Hvor er det dejligt at høre at I alle har læst min bog om "børn og mad" og har drøftet forskellige problematikker i forhold til kost - jeg vil naturligvis meget gerne give jer en tilbagemelding :)
Når man starter med skemad i 4-5 måneders alderen, så starter man ofte med en ren grød, og stille og roligt varieres så med lidt forskellige typer af frugtmos som topping. Det sker i takt med at barnet spiser lidt større portioner og samtidig også har brug for variation i kosten. Man starter med at tilbyde grød en gang dagligt og når dette fungerer, så introduceres grøntsagsmosen, så barnet får to skemåltider dagligt og både får grød (og lidt frugt) og mos.
Hvis barnet er startet med skemad i 4-5 måneders alderen, så vil det ofte være passende at øge til 3 måltider dagligt, når barnet bliver 6 måneder. Her starter man med morgengrød - og det vil være en god idé at man giver grød og frugt adskilt, så barnet lærer at spise "ren grød", uden ekstra sødme, og frugten kan i stedet gives som et mellemmåltid. Samtidig startes her med jerntilskud, hvis barnet ammes og det gives med fordel sammen med frugtmosen. Gør man det anderledes, så fred være med det:)
Stille og roligt øges antallet af måltider, så barnet også begynder at få lidt frugt om eftermiddagen, sammen med vand af kop - og når barnet bliver 7 måneder, så vil dette måltid ofte blive lidt større, så barnet får grød om eftermiddagen. I 7 måneders alderen vil barnet ofte spise større mængder skemad og mellemmåltidet om formiddagen og om eftermiddagen begynder at erstatte amningerne eller flaskerne, så barnet "kun" ammes eller får flaske 4 gange i døgnet.
Mængden af hvert enkelt måltid øges stille og roligt, og det er vigtigt her at finde balancen mellem at få skemad nok og ikke tilbyde barnet så meget skemad, at det tager pladsen op for mælken. Det er meget forskelligt fra barn til barn hvor grænsen ligger. Nogle børn kan kun spise 1/2 dl skemad, hvis de skal have plads til mælken. Andre børn kan spise 1.5 dl. skemad og stadig drikke den mængde mælk, som de har behov for. Udfordringen er at give barnet både skemad og mælk nok i løbet af dagen og aftenen, så barnet begynder at kune sove igennem om natten uden at få mælk. Hvis barnet ikke får mælk nok i dagtimerne fordi skemaden fylder for meget, så vil barnet naturligt søge sit mælkebehov dækket om natten og det er uhensigtsmæssigt for både barn og mor:)
De fleste børn vil, når de bliver 6 måneder, være stærke nok til at kunne sidde i høj stol og de vil ofte også have stor glæde af at få mad i hånden, som de selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Og det er vigtigt at udnytte dette og lade barnet sidde med ved bordet, når den øvrige familie spiser. Ligesom det at sidde med mad i hånden også er med til at forlænge måltidet lidt. Det kan derfor være fint at give barnet f.eks. 1 dl. skemad og så lidt mad i hånden, på den måde går der lidt tid med at gumle og barnet begynder naturligt at mærke lidt mæthed.
Børn skal netop lære at mærke mæthed og sult og hos de fleste børn, vil det tage lidt tid fra der er mad i maven, til barnet mærker at det ikke behøver spise mere og føler sig mæt. Ved nogle børn, så kører det med at åbne munden og synke maden næsten som en refleks, hvor barnet meget hurtigt får spist meget store mængder og derfor ikke når at registrere at det er mæt, og hvor man derfor skal holde lidt igen, så barnet ikke lærer sig at overspise. Andre børn mærker mæthed hurtigt, og hvor man derfor ikke skal være for lang tid om at give barnet mad fordi barnet så afviser skeen, før det har nået at spise særlig meget... børn er forskellige og derfor vil der naturligt i en mødregruppe være børn, som spiser mere og børn som spiser mindre. Det vigtigste er, at hvert enkelt barn trives :)
Hvis du skønner at din datter lige nu trives bedst med morgengrød og frokost, så er det fint at du tilbyder maden her. Stille og roligt i takt med at hun bliver ældre, vil hun højst sandsynligt nyde også at få aftensmad - netop i takt med at hun begynder at kunne sidde med ved bordet, når I andre spiser og begynder at kunne spise lidt samme mad som I spiser, kan sidde med lidt mad i hånden osv.
Det kan være en god idé at lade gå lidt tid fra skemaden (hun skal have vand sammen med sin skemad, som slukker tørsten) til hun får flaske. Så du forsøger at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad når hun vågner og mælk inden hun skal sove. Når der går 1 time til 1.5 mellem skemad og mælk, så sikrer du bedst plads i maven til begge dele og sandsynligheden for at hun vil drikke mere erstatning er større. Samtidig er det naturligt at få flaske inden hun skal sove, det vil hjælpe hende med at overgive sig til søvnen - også fremover.
Hvis du oplever at hendes indtag af skemad nedsætter hendes indtag af mælk betydeligt, så kan det være nødvendigt at skære lidt ned i mængden af skemad. Da hun får flaske, så ved du dog præcist, hvor meget hun drikker og hvis hun samlet får sit behov for mælk dækket, så gør det ikke noget, at hun ikke drikker helt så meget efter skemaden, for så er hun jo i stand til at dække sit behov på andre tider af døgnet og hos jer, drikker hun måske mere om aftenen, netop fordi hun ikke spiser så meget skemad der. Hendes samlede mælkeindtag bør ligge på 800-1000 ml mælk i døgnet og derudover kan hun få skemad og også drikke vand af kop.
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god jul til dig og mødregruppen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske