Svar: Søvn - vågner efter 1 time
2. december 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Jane
Tak for dit brev:)
Når børn bliver 3-4 måneder gamle, så begynder de ofte at ændre søvnvaner. De begynder ofte at sove kortere lure i løbet af dagen. Mange børn vil ofte også have en rytme, hvor de sover så sen en eftermiddagslur - eller en tidlig aftenlur, at de begynder at have en længere vågenperiode om aftenen. I skal derfor være opmærksomme på om den ene times søvn, jeres datter tager om aftenen egentlig er en ekstra lur, hvorfor hun skal op, leges med, aktiveres osv. og så først skal sove til natten et par timer senere... Mange børn vil i 3-4 månederes alderen ikke gå til ro for natten før kl er 22.
I skal også være opmærksom på om hun vågner, fordi hun har brug for et ekstra mælkemåltid. Ligesom børn i denne alder kan powernapper mere i løbet af dagen, så kan de også have tendens til at "slatspise lidt" og hun kan derfor godt vågne op efter en times tid, fordi hun har brug for ekstra mælk. Hvis det er tilfældet, så vil det være rigtig fint at lægge hende til brystet (eller give hende en flaske), så hun bliver fyldt ekstra op og derefter så kan sove videre og tage et lidt længere søvnstræk.
Og nogle gange kan det faktisk også hjælpe at give mælk af to omgange, før hun puttes. Så hun får mælk, bliver skiftet, og så får mælk igen, hvorefter hun så puttes. Det kan også være en måde at få hende fyldt lidt ekstra op og sikre at hun ikke får en fuld opvågning efter en time, men kan komme videre til næste søvnstadie.
De fleste børn vil i denne alder sove ca 15 timer i døgnet - ofte fordelt sådan, at de sover 5 timer i løbet af dagen og sover 10 timer om natten. Det kan være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen (først på aftenen).
Det vil på samme måde være en rigtig god idé at arbejde på at mælk indgår som en fast del af hendes putteritual, så hun får mælk lige inden hun skal sove.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen starter
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3 lur
Aften: Ammes og puttes til natten - og der kan her være behov for en ekstra amning, før hun er helt parat til at sove videre. Har hun en længere vågenperiode om aftenen, vil man ofte opleve at hun dier hyppigt ved brystet. Om aftenen er mælken mere koncentreret og hun får på den måde små mængder koncentreret mælk, der mætter hende ekstra til natten.
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre
Får hun flaske eller suppleres med flaske, så vil rytmen stadig kunne se således ud i denne alder. Der er dog nogle børn, som spiser så store mængder mme, at de spiser færre gange i døgnet og det er naturligvis helt okay:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend og rigtig god jul:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske