Svar: Hvordan pokker lærer vi ham at falde i søvn?
2. december 2013
Alder:
7 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :)
Jeg har det helt overorndet sådan, at man ikke skal sætte betegnelser på børn, det er mig egenligt lidt imod - men nogle gange er der undtagelser og det gælder blandt andet, når man taler om "high need babies" - har I hørt om dette begreb?
Jeg nævner det, fordi jeg tænker at jeres dreng måske er det man kan kalde "high-need" eller "signalstærk" og det er vigtigt at I ved, at det ikke betyde at der er noget galt med ham - men at det er en del af hans personlighed. For det kan måske gøre, at I accepterer tingene bedre. Det er ikke fordi I gør noget forkert eller der er noget galt med hverken ham eller jer, I har bare fået en dreng, som på mange punkter kræver lidt ekstra.
Hvor de fleste børn måske har brug for ekstra meget hjælp til at spise og koncentrere sig om det, eller har brug for hjælp til at lukke af for verden og overgive sig til søvnen - så har de såkaldte High Need Babies ofte behov for hjælp til det hele. Og derfor er det så utroligt svært for forældrene. Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til.
High need babies er meget aktive og lader sig meget let forstyrre. Nogen kalder dem "kortluntede". Når de græder, så græder de ofte mere end andre børn og det samme, når de er glade - så er deres glæde også overvældende. Man siger at de er meget "intense" og man kan godt få følelsen af at der ikke rigtig er nogen mellemting - enten er barnet jublende glad eller også er barnet rigtigt ked af det.
Disse børn sover ofte også mindre end gennemsnittet og de har ofte også rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Begge dele har været tilfældet hos jer hele tiden. Derudover så vil disse børn ofte sove kortere lure - hvilket også lyder til at være tilfældet hos jer. Og så har disse bør ofte rigtig stort behov for mor. De accepterer ofte ikke en substitut for mor - det er mor som er bedst, de sover bedst i mors favn og kan blive dybt ulykkelige, hvis andre prøver at tage over. Og det lyder også til at være tilfældet hos jer.
High need babies er også meget følsomme overfor forandringer, de reagerer hurtigt på at være ude, at være væk hjemmefra. Men den ekstra udfordring opstår, fordi de heller ikke trives med for stor genkendelighed. De har det ofte ikke særlig godt med helt faste rutiner og det gør det ekstra svært, for bedst som du tænker at nu har du fundet ud af hvordan, så virker denne løsning pludselig ikke. Det er således ikke usædvanligt at noget virker i nogle dage og derefter er man igen på bar bund og føler at man starter forfra.
Derfor er det rigtig godt, hvis I kan acceptere at der ikke findes en universal løsning, men at I er nødt til at gøre det, som I umiddelbart fornemmer virker bedst og dermed også accepterer at sådan er det altså så lige nu ...
Du kan læse mere om disse børn i min bog "Helens bog om grød og trøst". Du kan også læse mere i bogen "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen, og du kan også finde råd på hjemmesiden babykaos.
Det er som udgangspunkt rigtig fint at jeres dreng ikke længere falder i søvn med amning om dagen. Det skal han ikke længere og når han kan det om dagen, så er der håb for at han også lærer det aften og nat :)
Det vil være relevant med 4 amninger i døgnet nu og jeg vil anbefale at disse ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Jeg vil her lige sende en dagsplan, som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgansgpunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan nu være forskellige risretter med sovs - f.eks. boller i karry og lignende, kan være en hofret i denne alder. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Og I må meget gerne putte ham ved at ligge helt tæt med ham - det at han kan puttes af både mor og far er super godt og det er perfekt, hvis han 8 ud af 10 gange på denne måde sover i løbet af 20 sekunder. Han har naturligt brug for den nærhed og den skal han have. Det er langt bedre at give ham dette, end at kæmpe med ham og han så græder og forbinder det at sove med noget utrygt og ubehageligt. Han skal nok lære at sove selv - på et tidspunkt - men det kommer til at tage rigtig lang tid (læs sandsynligvis år) og det er okay. Det er helt naturligt at I om aftenen skal bruge tid på sengekanten, sidde hos ham, tale lidt om dagen, læse godnathistorie osv. hvorefter han så stille og roligt bliver i stand til at sove selv. En godnathistorie kan ofte introduceres i 12-18 måneders alderen og på den måde arbejder tiden naturligt for jer, men at I skal være der, bruge måske 15 minutter på putning hver aften - ja det er sådan det er:)
Og ture i byen og på besøg hos bedsteforældre ... tja - det kan være rigtig svært, netop fordi han bliver så forstyrret og naturligt har svært ved at sove derefter. Derfor skal I prioritere hvad I gør og hvorfor. I kan godt tage hjem til bedsteforældrene og spise aftensmad nogle gange, ligesom de også kan komme hos jer. Og I behøver ikke "sidde bag lukkede døre", men må godt lave forskellige aktiviteter, for han trives jo netop godt med at der sker noget - men I skal være indstillet på, at jeres dreng kan reagere med ekstra uro og gråd de dage, hvor der er sket ekstra meget og at han især disse dage, måske vil have ekstra brug for fysisk nærhed og kontakt:)
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend og rigtig god jul:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske