Brev:
Hvor meget mad?
30. november 2013
Alder:
6 mdr.
Hvor meget mad?
Kære Helen
Jeg har tidligere modtaget din vejledning angående dagsrytme, og vi kører nu efter en helt fast rytme, så han ammes kl. 8.15, 12.30, 15.30/16.00 og endelig 18.15/18.45. Efter de første to er jeg nu nærmest stensikker på en længere lur, og efter tredje amning afhænger det af, hvor meget han har sovet tidligere. Fjerde amning er en del af putteritualet. Endelig ammer jeg 4/5 om morgenen (om han sover herefter er forskelligt, men lyset tændes ikke før 6.30). Han sover stadig ikke igennem, men jeg ammer ikke om natten; jeg hjælper ham i stedet med at finde den ro, han behøver for at sove.
Ud over amning, så får han drømmeflaske med vælling og grød kl. 11.00 samt mos kl. 17.30.
Du har tidligere anbefalet, at jeg skulle give maks. 0,5 dl grød/mos, men efter at jeg har fået ham til at sove bedre, er han pludselig meget klar til at spise, og mit spørgsmål er derfor, hvor meget mad jeg skal give ham. Jeg har sat det op til 1 dl både til frokost og til aften, da jeg jo stadig gerne vil kunne amme, når han skal puttes en time efter. Han nærmest flår maden ud af hånden på mig og spiser 1 dl på under 15 minutter. Han spiser rub og stub, og jeg giver ham herefter madbeholderen, som han fortsætter med at bide/sutte, indtil den falder på gulvet.
Alle steder jeg søger, står der beskrevet, hvordan man langsomt skal trappe op, så baby tilvænnes og dermed kan spise mere. Ingen steder kan jeg finde, hvad man gør, når baby lader til at være helt klar til at skifte al mælk ud med fast kost. Skal jeg bare blive ved med at lade ham spise, indtil han viser tegn på mæthed?
Venlig hilsen
Christina