Svar: Motorisk uro
30. november 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre, at det går stille og roligt fremad hos jer og der begynder at komme lidt mere rytme og dermed også overskud:)
Nogle børn er motorisk meget urolige og kan virke næsten rastløse, når de sover. De kaster hovedet fra side til side, slår ud med armene, sparker med benene og får derfor meget let vækket sig selv. Nogle børn har også en aktiv mororefleks - faldrefleks, som går igang lige der, hvor de er ved at falde i søvn. Du kender det også fra dig selv, du er lige ved at sove, føler at du falder og kroppen spjætter og så sover du videre - men det gør små børn ofte ikke. De vågner af dette spjæt og har så svært ved at komme videre i søvnen.
Det er ofte denne refleks som ofte bliver mindre i 3-4 måneders alderen, hvorfor nogle børn begynder at kunne undvære svøbet her. Og samtidig vil mange børn også 4 måneders alderen begynde at bruge sig selv mere motorisk, begynder at trille osv. og de har brug for at kunne skifte stilling og bevæge sig mere under søvn - og bliver derfor irriterede over svøbet - men det er ikke alle. Og du lyder til at have en dreng, som har brug for hjælp til rent fysisk at holde sammen på sig selv, når han skal sove. Og det er helt okay, men der er lidt du skal være opmærksom på:)
Du skal naturligvis sikre dig at han kan bruge sig selv motorisk, når han er vågen og aktiv. Det er vigtigt at du hjælper ham med at trille, dreje, cykler med hans ben osv. så han bruger sig selv fysisk, når han er vågen. Det er vigtigt for hans udvikling, at han netop stimuleres motorisk og samtidig kan det også nogle gange være med til at give lidt mere ro i kroppen, hvis han har brug sig selv fysisk i sine vågne perioder.
Du skal også sikre dig at han ikke får det for varmt. Det er vigtigt at han kan komme af med varmen og det anbefales normalt at han kun svøbes, når han bliver puttet og hjælpes med at overgive sig til søvnen, men når han så sover godt, så lettes der på svøbet, netop for at han ikke kan få det for varmt. Du skal derfor medtænke, hvad du giver ham på af tøj og hvor meget han bliver puttet og mærke ham i nakken for at sikre at hans temperatur er okay. Ligesom du skal sørge for at der er køligt i soverummet - temperatur f.eks. ca 16-18 grader.
Det kan være en god idé at minimere behovet for svøb, så han stille og roligt lærer sig at kunne sove uden at være svøbt helt så meget. Du skriver ikke hvilken sovepose du bruger - det lyder som om at han i den er svøbt både omkring arme og ben og det er rigtig godt. Du kan dog stille og roligt forsøge at løsne svøbet lidt omkring hans arme, så han godt kan bevæge armene lidt, men stadig har posen tæt om benene.
Nogle gange kan det også hjælpe med en sovepose med ærmer, hvor han stadig ligger i en pose, men hvor han kan bevæge sine arme. Andre gange kan det være en god idé at købe en sovepose som er uden ærmer. Det kan igen gøre det lettere for ham at komme af med varmen. Der findes her forskellige slags - du kan købe en dunpose, der er lidt ligesom en dyne, du kan også købe f.eks. en sleepybag, hvor du kan tage ærmerne af - praktisk efter årstiden :) Priserne og mulighederne varierer meget.
Nogle gange kan det hjælp at koble hans tremmeseng til din seng, fjerne den ene side af tremmesengen og sætte de to senge sammen og naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver dig mulighed for at putte ham i egen seng, men hvor du samtidig kan lægge en beroligende hånd over på ham og hjælpe ham til fysisk ro, uden at du behøver sidde op eller holde dig vågen. Det at du på den måde kan hjælpe ham til ro om natten og stadig også selv få sovet lidt, kan være en god løsning i nogle familier og stille og roligt vil du naturligt ofte kunne minimere behovet for din hånd, så han igen lærer at finde roen selv.
Man kan også få specielle kugledyner osv. hvis det viser sig at være et problem på sigt, ligesom han fra 1 års alderen kan få en juniordyne, som er større og som han derfor kan blive puttet bedre i - I må se hvad tiden bringer. Lige nu skal du gøre det, som du fornemmer virker bedst for både ham og dig :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske