Svar: Mad ved start i dagpleje
29. november 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Mor i begyndende panik
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå at du begynder at bekymre dig om, hvordan din dreng skal blive passet, når han ammes fuldt og indtil videre ikke har ville tage flaske - og jeg synes derfor vil det være rigtig godt, hvis du nu fast dagligt arbejder på at lære ham at tage flasken.
Hvis han ikke bryder sig om smagen af mme, så kan du prøve at malke ud og give ham din mælk på flaske. Det gør at han så kender smagen og er tryg ved denne og så skal han kun forholde sig til at sutte på en ny måde - hvilket i sig selv også kan være svært nok. Du kan også prøve med vælling og også forsøge med forskellige flaskesutter - jvf. tidligere svar :)
Du kan naturligvis også prøve med lidt kogt afkølet vand - han skal ikke fyldes med vand, for det indeholder jo ingen næring, men det kan give lidt idé om, hvorvidt det er smagen eller teknikken, som han har svært ved.
Og hvis det ikke lykkes, så må han få mme af kop, når han bliver passet. De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger (eller flasker i døgnet) og de vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Du vil altså stadig kune amme ham de 3 af gangene og evt. prioritere en ekstra amning om eftermiddagen, - det vil også være en rar måde for jer at mødes på, når I har været adskilt i løbet af dagen og så kan han få mme af kop før sin middagslur. Og på den måde altså stadig blive dækket ind med mælk.
Hans indtag af grød vil naturligt også øges i takt med at han bliver ældre. Han vil kunne spise mere varieret og vil også spise skemad flere gange dagligt, så på den måde vil han sagtens kunne få mad, når dagplejer skal passe ham. Og han vil også kunne få vand af kop. Og måske vil det lykkes for dagplejer at få ham til at acceptere flasken, netop fordi situationen er anderledes, mor og far er der ikke - hun er en anden og amning er udelukket ... og så tager han måske pludselig imod. Det kan også være et forsøg værd :)
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner og guides igennem måned for måned. Det vil give dig et overblik over hans behov for både skemad og amninger/flasker nu og de næste mange måneder frem og således give lidt idé til, hvordan hverdagen kan skrues sammen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske