Svar: At overgive sig til søvnen
29. november 2013
Alder:
5 mdr.
Kære J
Tak for dit brev og tanker :)
Det vil være rigtig godt at du forsøger at starte dagen til samme tid hver morgen. Hvis I begynder at kunne have et nogenlunde fast stå op tidspunkt, vil det naturligt betyde at puttetidspunkterne om dagen også får lidt faste tidspunkter og at jeres drengs rytme således stille og roligt passer sig ind.
Du skrev i dit tidligere brev, at hans formiddagslur nogle gange varierer en del i længde og det er naturligvis okay. Du må gerne lade ham sove en længere lur om formiddagen, de dage, hvor han viser behov for dette. Men det vil naturligt betyde at hans rytme resten af dagen rykker sig og lige nu må der således være den fleksibilitet.
Ud fra den dagsplan du tidligere har sendt mig, så ser det ud som om at han har tendens til at have det man kan kalde en sen søvnrytme - altså at han sover lidt sent hele dagen igennem. Og det må han naturligvis gerne. Han sover ofte først formiddagslur kl 9.30 og det er super fint, men det betyder at hans middagslur måske først skal ligge kl 13 eller måske endnu senere, hvis hans formiddagslur er meget lang. Han vil måske godt kunne være vågen i 2.5-3 timer fra han vågner af sin formiddagslur til han bliver puttet til sin middagslur - og på samme måde vil hans 3. lur også ændre sig. Alt efter hvor sent han sover og hvor lang hans middagslur er, så vil hans 3 lur blive påvirket af dette - og det igen vil naturligt påvirke tidspunktet for hans nattesøvn. Så lige nu, hvor dagene godt kan variere lidt, så er det måske nødvendigt også at variere hans puttetidspunkter til natten. Så ja - nogle dage er han måske klar til at sove allerede 19.30, men andre dage måske først kl 21 og den fleksibilitet må der være - men prøv lige nu at sørge for at dagen så vidt muligt starter til samme tid hver dag:)
Du må gerne svøbe ham. Det kan være i dynen eller måske vil han have glæde af en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu alle sammen hedder. Det at blive puttet i en sovepose kan nogle gange hjælpe til større fysisk ro. Du kan også overveje om han vil have glæde af en dunpose, som er uden ærmer, hvis det især er hans ben, som han har svært ved at finde ro med. De findes også i mange forskellige kvaliteter og priser:)
Han er nok ved at være for fysisk stor til et babysvøb, men en sovepose af en eller anden slags vil måske hjælpe jer begge. Og det gør dig bestemt ikke til en dårlig mor, at du svøber din dreng. Du skriver jo at "han trives med at blive svøbt og det afkorter puttetiden" - og så er det jo super fint. Du skal naturligvis ikke svøbe ham, hvis han tydeligt ikke bryder sig om det - men når du kan mærke at det hjælper, så er det helt okay. Det er jo kun når han skal sove og når du dermed vil hjælpe ham til ro - i løbet af dagen, når han har sine vågne og aktive perioder, så skal du naturligvis aktivere ham og hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk. Det er vigtigt at han triller, drejer om sin egen akse, forsøger at krybe osv. og du skal hjælpe ham med netop at bruge sig selv:)
Med hensyn til at amme i stuen, så kan det nogle gange fungere godt, men andre gange være en ulempe. Det at skulle sove er jo altid forbundet med adskillelse fra forældrene, så når man vælger at lave halvdelen af ritualet i stuen, så er der en risiko for, at jeres dreng oplever det at skulle flytte over i sin egen seng, som noget der ikke er helt så rart og trygt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og I signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation. Nogle børn har svært ved dette, andre har ikke og hos dem går det super netop med hygge i stuen først - I er her nødt til at prøve jer frem :) Han er også stadig så lille, at det ikke er sikkert det har betydning for ham, men det kan ændre sig i løbet af de næste måneder.
Det er rigtigt at han stille og roligt skal lære at sove uden at have brystet i munden, men det betyder ikke at han skal sove uden mælk eller at han skal puttes vågen i seng. Han skal stadig ammes (eller have en flaske), så han får sit behov for mælk dækket og falder helt til ro, men det vil være rigtig godt, hvis du kan putte ham lige inden han sover helt. Gerne så han lige slipper, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn netop med dine hænder beroligende på hans krop, så han stadig kan mærke at du er der.
Nogle gange kan det hjælpe at amme af to omgang og lægge en skiftning ind undervejs. Så du ammer ham, skifter ham og i forbindelse hermed svøber ham/putter ham i sovepose og herefter ammer du ham så igen og lige inden han så sover helt, så flytter du ham ned, hvor han skal sove:)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske