Brev:
At overgive sig til søvnen
29. november 2013
Alder:
5 mdr.
At overgive sig til søvnen
Hej Helen
Da du helst vil have spørgsmål opdelt i emne, får du endnu et par breve fra mig :-).
Jeg har svært ved at putte min dreng på knap 6 mdr., særligt over middag og om aftenen er det svært og langvarigt. Som tidligere skrevet er han en glad og aktiv dreng, og det kommer også til udtryk når han skal puttes. Jeg ammer oftest i stuen og går så ind i soveværelset med ham, når jeg kan se at han er ved at være klar til at sove, er det ok at amme i stuen og så gå i soveværelset eller bør jeg amme i soveværelset ?
Han er tidligere altid faldet i søvn ved at blive ammet dvs. hos mig, hvorefter han er blevet lagt sovende i sin seng. Jeg vil dog gerne at han lære at falde i søvn selv og er begyndt at lægge ham fra mig inden han falder helt i søvn, efter at have læst din gode bog om søvn, således at han når at registrere at han bliver lagt. Når han så bliver lagt er jeg nødt til at holde ham i hænderne, da armene og benene ellers begynder at køre helt vidt, jeg tror det er fordi han ikke vil gå glip af noget og derfor forsøger at holde sig selv vågen ved at være aktiv, han snakker også løs og engang imellem går det over i piveri, først hvis han græder, kommer han op og bliver trøstet.
Ved eftermiddagsluren og særligt om aftenen er det tydeligt at han er træt, men han kæmper en lang og stædig kamp for at holde sig vågen, om aftenen tager det tit 1 time eller mere for at få ham til at sove. Nogen gange er jeg nødt til at svøbe ham for at få ham til at falde til ro og overgive sig til søvnen, da han kan køre sig selv derud, hvor han bliver overtræt og meget hysterisk (skriger, slår omkring sig, er ikke til at komme i kontakt med og græder), sådan har det været fra fødslen, men jeg håber det bliver bedre med tiden.
Jeg svøber ham ikke hver dag/aften, da jeg føler det lidt er et nederlag at jeg ikke selv kan få ham til at sove og fordi jeg føler at svøbet er en slags spændetrøje. Jeg ved det lyder underligt, men jeg føler jeg er en lidt dårlig og hård/ond mor når jeg svøber ham. Bør jeg bare acceptere at han trives bedst med at blive svøbt (det afkorter puttetiden), og gøre det eller har du et andet råd?
Putteritualet er at blive puslet, få nattøj på og sige godnat til far, hvorefter han ammes. Når han så bliver lagt, kan jeg holde ham i hænderne dvs. holde armene i ro og sige ”schhs” i lang tid (½ til 1 time) før end han ”giver op” og falder i søvn.
Det er primært når han skal sove til nat at det tager lang til at få ham til at sove, jeg har prøvet at lade ham ligge selv (uden at han græder selvfølgeligt), men han ligger og køre sig selv op og bliver overtræt uden at falde i søvn. Jeg har også prøvet at putte ham tidligere og senere, men syntes at det nuværende tidspunkt omkring kl. 19.30 er det, som giver mindst ballade.
Jeg håber du har lidt tanker som kan hjælpe os videre.
Med venlig hilsen
J.