Svar: Mange opvågninger om natten
29. november 2013
Alder:
5 mdr.
Kære lettere søvnhungrende mor
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig:)
Det lyder ganske rigtigt at din dreng kan søe brystet om natten, fordi han nu har brug for at få sit behov for mad og mælk sat lidt op. Og det er derfor rigtig fint at du er begyndt med lidt skemad i løbet af dagen, giver vand af kop og så ammer ham inden han skal sove. Det er en rigtig fin rytme for nu og for tiden fremover.
Du må gerne give ham ½-¾ dl. skemad 2 gange dagligt, hvis han kan spise det. Han må altså godt få lidt mere end han får lige nu. Når og hvis han begynder at kunne spise omkring 1 dl. så må du gerne begynde at give ham 3 gange dagligt, så han får skemad morgen, frokost og aften - og stadig skal du amme ham som du plejer - altså ca 6-7 gange i døgnet.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
05:30: Ammes og sover videre i mors seng, tilbydes evt. en lille amning, når dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Amme og puttes til middagslur ca kl 13 - jeg tror at du vil have glæde af at putte ham lidt senere end du gør lige nu og at det vil gøre at han lettere kan overgive sig til søvnen.
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20-21 - alt efter hvor lang hans 3 lur er og hvor sent den ligger
Sen aften 23.30: Ammes
Midt nat 03: Ammes
Er han stærk nok til at kunne sidde i høj stol? Hvis han kan det allerede nu (mange kan først omkring 6 måneder), så må han meget gerne sidde med ved bordet, når I spiser. Det at du kan placerer dig foran ham, når han skal have mad og han samtidig kan være med ved bordet, kan øge hans interessse for skemaden.
Du må gerne inden middagsluren og også inden putning til aften, prøve at amme ham af to omgange. Det vil sige amme ham, skifte ham, så han vågner lidt op til dåd igen og herefter så amme ham igen, hvorefter du så putter ham. På den måde kan du få fyldt ham lidt ekstra op og dermed hjælpe ham til at sove et lidt længere søvnstræk.
Du må også gerne prøve med modermælkserstatning eller vælling. Og da han skal passes om et par måneder, så synes jeg det vil være relenvant at du prøver at introducere en flaske. Prøv dagligt, for at se om han så tilsidst vil acceptere den. Prøv at lade far forsøge sig. Prøv med flasken hvor han ligger i din favn, men prøv også hvor han ligger i sin barnevogn, i sin tremmeseng, i dobbeltsengen ved siden af dig. Prøv med forskellige flaskesutter, for at se om der er noget han vil acceptere. Nogle børn vil f.eks. acceptere en elastisk flaskesut -det laver blandt andet pigeon. Andre børn accepterer en anatomisk formet flaskesut med ventil og i naturgummi - det laver blandt andet NUK og de sælges i f.eks. superbest.
Nogle børn accepterer flasken hvis de f.eks. får den sen aften. I kan prøve at give ham den omkring kl 23-23.30, hvor han plejer at være sulten, men hvor han mere eller mindre sover og derfor spiser i søvne. Det kan nogle gange gøre at han så tager imod og på den måde bliver fyldt ekstra op til natten og så derefter kan sove et lidt længere søvnstræk - det kan forsøges, dog igen garanti for at det lykkes.
Smagen af modermælkserstatning kan have betydning og det er rigtig fint at forsøge med forskellige typer erstatning, fordi de alle sammen smager forskelligt. Arlas er fin, så hvis han accepterer den, så fortsætter du bare med den :) Hvis du er i en mødregruppe, så kan du evt. få lidt mme af dem, så du ikke køber en hel pakke som så ikke bliver brugt ... og så kan han smage det og du kan se om det virker.
Vælling vil han måske godt kunne lide. Han bør ikke få mere end 2 flasker vælling i døgnet. Du kan købe majsvælling (Semper) og kommer således uden om problematikken med ris og arsen:)
Hvis han ikke vil flaske, så kan du også forsøge med en tudkop - det kan gøre at han får lidt ekstra mælk i maven, men giver ikke samme funktion som flasken - det at sutte, minder jo om at die ved brystet og han kan "sutte sig i søvn" - det kan han ikke, hvis han drikker det af en kop. Samtidig vil han naturligt kunne drikke større mængder af en flaske end af en kop og derfor også få en anden mæthed.
Og så kan det være at han er til den ægte vare og slet ikke vil acceptere flaske, selvom du forsøger at følge alle ovenstående råd - og så er det sådan. Det må du så acceptere. Når han så i 7 måneders alderen skal passes, så må han få lidt mme af en kop inden middagsluren, så han stadig får lidt mælk midt på dagen. Men det vil som sagt være fint at du forsøger at introducere en flaske allerede nu - også fordi det måske vil hjælpe jer til lidt roligere nætter:)
Det vil også være en god idé at amme fra begge bryster sen aften, for på den måde at få ham fyldt godt op. Prøv derfor om du kan holde dig vågen til at få ham til at spise godt og læg ham så tilbage i egen seng, når han er ammet. Det er rigtig godt, hvis han kan sove i egen seng, så han ikke ligger og dufter til din mælk om natten. Hvis han kan dufte din mælk, så vil han naturligt søge brysterne ekstra.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske