Svar: Tudkop vs alm kop/glas
28. november 2013
Alder:
4 mdr.
Kærer Linda
Tak for dit brev og korte præcise spørgsmål - jeg skal prøve at svare ligeså kort:)
Det kan være en god idé at forsøge med et snapseglas. Det har en lille runding og passer ofte rigtig fint i størrelsen til hendes lille mund. Det at drikke af et større glas eller kop, svarer næsten til at vi skulle drikke af en skål:)
Det er meget anderledes at drikke af et glas og at drikke af bryst eller flaske. Når barnet dier/sutter for at få mælk, så bruges tungen. Derfor vil barnet i starten ofte også forsøge at bruge tungen, når det skal drikke af et glas. Nogle børn finder dog hurtigt ud af teknikken, hvor andre har sværere ved det - og er det meget svært, så kan det være en idé med en tudkop.
Vælger du en tudkop, så anbefaler jeg den gammeldags slags, hvor vandet kommer ud bare koppen tippes. Jeg anbefaler også at koppen har to hanke, så barnet på sigt kan lære at holde koppen og drikke selv. Og så skal tuden kunne tages af, så koppen kan bruges som en almindelig kop.
I min bog "Helens bog om børn og mad" kan du finde billede af både snapseglas og tudkop:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske