Svar: Vågner efter en time
27. november 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Olivias mor
Tak for dit brev :) Det er rigtig dejligt at høre, at dagen fungerer langt bedre for jer nu og at du ikke længere behøver gå med barnevognen, for at få Olivia til at sove et lidt længere søvnstræk - super :)
Du fortæller at jeres udfordring lige nu er, at hun ofte vågner en time efter, hun egentlig har haft sin første opvågning. Du fortæller også at hendes første opvågning ofte ligger kl 23 eller kl 01/02.
Jeg tænker umiddelbart at det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at give hende mælk til fast tid hver aften. Det kunne være kl 23 - før du selv går i seng. De aftener, hvor hun vågner af sig selv, så er det rigtig fint, men du kan godt forsøge at lægge hende til brystet, også selvom hun ikke umiddelbart giver lyd fra sig. De fleste børn kan spise mere eller mindre i søvne, så hvis du tager hende op, lægger hende til brystet og fylder hende op, før du selv skal sove, så kan du være heldig at hun sover et længere søvnstræk derefter. Man kalder dette for et "drømmemåltid" og det kan hos nogle børn have en rigtig god effekt:)
Nogle vælger også at give en flaske sen aften - den kan jo også gives af far og det kan gøre at du måske kan gå lidt tidligere i seng. Samtidig kan mme mætte lidt mere end modermælk og det kan derfor i nogle familier betyde at nattesøvnen igen bliver lidt længere, før barnet melder sig igen. Nogen garanti er der ikke, men det kan overvejes:)
Og så er det også sådan, at der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med din datter lige nu, og det er fint, at du har lagt hende på eget værelse, da du oplever at I forstyrrer hinanden. Du skal dog naturligt overveje, om det betyder at hun når at vågne for meget op, før du reagerer og derfor ikke kan sove igen - hvis det er tilfældet, så kan det være en idé at I sover i samme rum, fordi du naturligt med det samme hun grynter lidt, kan være der, berolige og hjælpe hende videre i søvnen.
Med til udviklingen hører også at nogle børn - især i 5-7 måneders alderen kan få en periode hvor de pludselig vågner om natten. Ikke fordi de er kede af det, men det virker snarere som om at de udnytter de mørke og stille nattetimer til at øve lyd. De vågner, ligger og pludrer, har lange samtaler med sig selv. Det er en udviklingsmæssig ting, som stopper igen - det er en periode og det kan nogle gange hjælpe at vide dette:) og så længe hun ikke er ked af det, men ligger og hyggepludrer, så er det okay. Frustrerende for dig - ja - men okay:)
Hvis hun på nogen måde bliver ked af det, så skal du naturligvis tage hende op, berolige og betrygge og hjælpe hende videre i søvnen igen. Evt. amme en ekstra gang, putte med hende eller lulle hende videre i hendes seng - gøre det, som du umiddelbart fornemmer at hun har brug for og som vil hjælpe hende videre.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske