Svar: Den sidste sutteflaske - 18 mdr.
27. november 2013
Alder:
18 mdr.
Kære AH
Tak for dit brev :)
Det er korrekt at det anbefales at stoppe med sutteflaske før barnet bliver 18 måneder. Det handler både om at din dreng i denne alder er ved at være så stor, at han naturligt kan drikke af en kop og det at få flaske er med til at holde ham i et babystadie, som nu er overstået - og så handler det også om at holde hans indtag af mælk nede, ligesom det også er vigtigt ikke at få mælk om natten af hensyn til hans tænder.
Når man fjerner den sidste flaske, så synes jeg at det er en rigtig god idé at gøre det gradvist. Der er ingen idé i at fjerne flasken fra den ene dag til den anden, det vil naturligt gøre din dreng rigtig ked af det og hvorfor udsætte ham for det.
Derfor skal mælken i flasken skrues stille og roligt ned, så han får mindre og mindre og til sidst kan gå over til at få lidt af en kop og derefter helt undvære - eller alternativt få lidt vand af en kop, før han skal sove.
Samtidig med at mælkeindtaget nedsættes, så skal der sættes noget nyt i stedet. Ikke bare vand at drikke, men også et nyt ritual, som stille og roligt tager mere og mere over. Det er altså ikke et spørgsmål om at fjerne det trygge, nære og dejlige, som han jo kender (altså flasken) og han så bliver dybt ulykkelig. For mig handler det i stedet om at få skabt et nyt ritual, som kan være ligeså godt som flaske er nu og som på sigt vil være bedre for ham.
Et nyt tryghedsgivende ritual kan være bad, grød, godnathistorie, putteklud, puttebamse, godnatsang og i stedet for flaske, så mælk af kop. Og du fortæller at I hos jer ofte gør det sådan, at flasken gives i stuen og herefter leger jeres dreng, får ble ren ble, børster tænder, læser bog i værelset og så puttes han med godnatsang. I har således et ritual som er forholdsvist let at erstatte - i stedet for flasken i stuen, kan han få grød og mælk i køkkenet, derefter kan I børste tænder og så putte ham som I plejer, fuldstændig med samme ritual og rutiner som han kender.
Det er meget fint med aftensmad kl 18, hvor I alle fire spiser sammen. Det er fint at holde fast i dette, fordi jeres dreng naurligt skal lære at I spiser sammen og hygge sig med dette. Et aftenritual kan altså sagtens starte med aftensmad kl 18, bad kl 18.30, godnatgrød og mælk i køkkenet kl 19.30, tandbørstning og herefter putning.
Da an er meget sulten i løbet af eftermiddagen, så er det vigtigt at du giver ham små hyppige og sunde måltider her og du må meget gerne give ham nogle af de fødevarer, som I normalt spiser til aften. Det kan være rester fra aftenen i forvejen, som du giver ham - f.eks. en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende sammen med et stykke rugbrød. Du må også gerne lave lidt kogte grøntsager til ham eller en meget fintrevet råkost, så han også får grøntsager. Hvis han på den måde spiser både lidt kød og lidt grøntsager som "før aftensmad", så behøver du ikke være så bekymret for, hvor meget han spiser af det til selve aftensmaden.
Det kan være en god idé at tale med dagplejer om hvad hun serverer til frokost og om formiddagen, for mæthed skabes jo gennem hele dagen og det er vigtigt at han får noget, som mætter ham i længere tid.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke. Det lyder som om at jeres dreng er rigtig godt igang med sin udvikling og udvikler sig i sund og fin retning:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske