Brev:
Den sidste sutteflaske - 18 mdr.
27. november 2013
Alder:
18 mdr.
Den sidste sutteflaske - 18 mdr.
Hej Helen
Jeg har lige nogle spørgsmål ang. sutteflaske og madindtag for min dreng, G, på næste 18 måneder.
Henover sommeren brugte vi i høj grad sutteflasken som garant for, at G fik nok væske. Og nu bruger vi den som garant for, at G får nok i maven, for han spiser ikke meget til aften de fleste dage. Og det er ikke, fordi vi ikke laver børnevenlig mad :-)
Hans madrytme er ca. sådan her:
Vågner kl. 7 om morgenen
kl. 7.30 morgenmad (youghurt med havregryn)
kl. 9 Formiddagsmad hos dagplejer
kl. 11.30 Frokost hos dagplejer
Lur kl. 12.30-14.30
kl. 15 Frugt + bolle hos dagplejer
Vi henter ca. kl. 15.30 og fra da af og indtil ca. kl. 17 spiser han i en lang strøm. Frugt, rugbrød, youghurt, han fylder på.
kl. 18 spiser vi aftensmad - og da kan han så ikke rigtig spise noget (naturligt nok)
kl. 19.15 flaske med mme ca. 200 ml
Jeg har forsøgt at lægge aftensmadstidspunktet tidligere, kl. 17.30 og så lade ham vente på det, men det går op i Anders And. Han bliver oversulten og kan så heller ikke spise noget. Jeg har forsøgt kun at give ham frugt fra 15.30, men det resulterer også i at han ikke kan spise aftensmad. Vi kan ikke lægge det senere end kl. 18, for storebror på 4 kan ikke vente længere. Så skal jeg bare lade det være?
Det har jeg gjort indtil nu, og egentlig er det også fint nok, så længe jeg varierer tilbuddet i ulvetimen, tænker jeg. Når jeg nu skriver til dig, er det, fordi jeg gerne vil tage flasken fra ham, fordi min sundhedsplejerske har sagt, at det skal ske nu. (Hvorfor egentlig? - WHO anbefaler da, at man skal amme til barnet er 2 år)
Og hvordan gør jeg egentlig det? Altså tager sutteflasken fra ham. Han får kun den ene sutteflaske i døgnet, lige inden han går i seng.
Putteritualet er således: Han får flaske i stuen, hvorefter han leger en ti minutter, så han kan nå at komme af med den sidste store afføring, får ren ble på, vi børster tænder, og så går vi ind på hans værelse. Her læser vi en bog siddende på gulvet. Vi krammer, og jeg lægger ham op i sengen, vi slukker lyset og jeg synger godnatsang, og så falder han hurtigt i søvn. Så ritualet er fint og hyggeligt og ikke voldsomt langt.
Han bruger sut og har også en yndlingsbamse, som han især sover middagslur med.
Er det bare mindre i flasken, eller skal den helt tages fra ham i ét hug og evt. erstattes med noget andet?
Med venlig hilsen
AH