Svar: Spisestop
25. november 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det lyder som om at I er kommet godt igang med skemaden, men måske har du ret, når du skriver at det måske er gået lidt for hurtigt for jeres datter. Det er dog måske ikke kun dette, det kunne også handle om hendes indtag af mælk - som måske fylder mere end du lige umiddelbart tror.
Jeg har derfor lidt forslag til en dagsplan, som du kan prøve at følge:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: ½ dl havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ dl. frugtmos (jerntilskud), appelsinbåd i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og du må godt forsøge med lidt kød eller fisk - dog meget lidt, kun til at give lidt struktur - f.eks. 1 tsk hakket kød eller fisk i 1 dl. mos (hun behøver ikke spise så stor en mængde, men det kan give lidt idé om forholdet), agurkeringe i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes ½ dl. frugtmos, frisk frugt i hånden. Ammes også gerne her, det er bedre at amme her end om natten.
Powernappen springes evt. over.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og igen må du gerne forsøge med lidt kød eller fisk. Udgangspunktet må meget gerne være jeres mad og du må gerne give hende f.eks. tomatsovs eller smørsovs (sovs uden salt og peber). Suppleres igen med lidt agurkeringe i hånden.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Du må meget gerne prøve at købe mad på glas eller frost og give hende dette ved siden af den hjemmelavede mad. Det kan være med til at variere hendes indtag og gøre hende interesseret i maden.
Du må meget gerne hjælpe hende med at holde fokus om maden, ved at give hende mad først, altså lige før I sætter jer til bords og når I så spiser, så kan hun sidde og gumle på noget selv. På den måde er hun stadig deltagende i måltidet og lære at I sidder ved spisebordet og spiser sammen - men bliver lige "spist af", før I andre spiser, netop for at hun ikke sidder og kikker efter jer og ikke kan finde ud af at spise.
Du skal prøve at holde mængden af mælk lidt nede - det vil være rigtig godt, hvis du nu kun ammer hende 5-6 gange i døgnet - det vil sige at du ikke længere skal amme af to omgange og stille og roligt skal amningen midt nat væk, og hen af vejen skal amningen om formiddagen også trappes ud.
Når du ammer hende i søvn, så ligger hun jo tæt ved dig - og det er også helt okay, men du skal være opmærksom på at hun så naturligt søger brystet ekstra. Det kan derfor være en rigtig god idé, hvis du kan holde dig vågen, når du ammer hende og efter amning putte hende tilbage i seng igen - så hun ikke ligger lige foran mælkebaren:) Det er her rigtig fint at I har købt en tremmeseng, som kan sættes sammen med din seng, så hun stadig får masser af nærhed.
Det er vigtigt at du nu arbejder på at hun ikke falder i søvn med brystet - hun skal ammes og naturligvis have mælk og falde til ro, men hun bør ikke sove med brystet i munden. Det vil være rigtig godt, hvis du kan nå dertil, hvor hun ammer, slipper, smiler til dig, triller om på siden og sover - så hun registrerer at sove uden brystet i munden. Hvis hun lærer at brystet skal være i munden, for at sove, så risikerer du, at hun vågner hyppigt hele natten og ikke kan sove, uden at få brystet igen og det er uhensigtmæssigt både for dig og for hende.
Når og hvis hun vågner om natten og søger brystet, så er det vigtigt at du lærer hende at sove uden her. Det er vigtigt at hun nu begynder at kunne sove uden at få mælk - det er realistisk at arbejde på at hun kan sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra 23.30 til 05 ....
Prøv om du stille og roligt kan vænne hende til ikke at få brystet og i stedet finde ro med stillingsskift og beroligende hænder og således hjælpe hende videre i søvnen uden at tage hende for meget op .. Det kan du gøre ved at tilbyde hende brystet, men gøre det kortvarigt. Altså lade hende die, men forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5 gange, nogle gange måske mere, og det er helt okay.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes.
Det kan altså godt være nødvendigt at du en overgang stadig tager hende over til dig og lærer hende at sove tæt ved dig, med din nærhed og kontakt, men stille og roligt skal hun så kunne blive liggende i sin seng, hvor du så med samme kontakt, kærtegn, beroligende ord får hende videre i søvnen - og altså på sigt uden brystet.
Nedtrapning af mælkeindtag og derudover faste tidspunkter for skemad er vigtigt. Og så skal du prøve ikke at tænke over, hvor meget hun spiser, men netop holde fast i at det skal være hyggeligt og dejligt at spise. Det er rigtig godt at hun er glad for mad i hånden og det er rigtig godt, at du kan få et par skefulde i hende - ligesom det er super, at hun viser interesse for jeres mad. Lidt er bedre end ingenting og lige nu er det rutinerne omkring måltiderne, mere end det er mængden, som har størst betydning. Håber det kan give dig lidt ro :)
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske