Brev:
Spisestop
25. november 2013
Alder:
6 mdr.
Spisestop
Kære Helen.
Tak for dit sidste svar vedr. min datter, der vågner igen efter putning om aftenen. For lige at følge op på det går det bedre. Hun vågner stadig igen efter putning kl. 20-21 2-4 gange inden jeg selv går i seng kl. 22-23, men hun falder i søvn igen, når jeg lægger hende til, og jeg har ikke taget hende med ned igen den sidste uge. Så det er da fremskridt. Jeg har ammet dobbelt 2 gange om dagen, som du anbefalede.
Denne gang søger jeg råd i forhold til skemad. Jeg har læst din bog om mad, og prøver at følge, hvad du beskriver i den. Jeg synes vi kom godt i gang med lidt skemad, da hun var ca. 5 mdr. Mos af kartoffel og gulerod til aften, senere pastinak i også, og broccoli. Det gik godt og hun trappede lige så stille op til at spise 1/2 max 1 dl. Efter 14 dage startede jeg med grød til frokost og det gik også godt. Med frugttopping på. Da hun så blev 6 mdr startede jeg med morgengrød. Det ville hun slet ikke have. Begyndte også med lidt kød i mosen til aften. Her lavede hun helt spisestop ved alle måltider.
Jeg ved ikke hvorfor, men i de samme dage var hun lidt pylret, ville pludselig ikke rigtig ligge på gulvet (det har hun nu aldrig været glad for, men hun ville slet ikke lægges ned), græd når jeg forlod rummet mm. Ikke sygdom, bare morglad. Så efter nogle dage da jeg forsøgte at give skemad, som jeg plejer, og hun ikke ville have noget, prøvede jeg at lave noget jordbærmos og der fejlede appetitten da ikke noget. Hehe. Heller ikke når jeg delte lidt frugt med hende og hun fik bidder af det. Så prøvede jeg til frokost at komme rigeligt med frugtmos i, som jeg kan se du skriver i bogen, og det hjalp så hun spiste lidt der, måske bare 5-10 tsk, men dog glad for at spise igen. Aftensmad og morgenmad ville hun stadig ikke have.
Vi har efter hun blev 6 mdr også taget hende ind til aftensbordet i den høje stol, så hun kunne spise sammen med os, hvor jeg før havde givet hende mad inden, først på skødet af far og senere i den høje stol, men hvor det bare var hende, der fik mad. Ved bordet tror jeg også hun bliver distraheret af, hvad der sker der, for hun er MEGET opmærksom. Hvis jeg giver hende skemaden kigger hun efter far der spiser eller hvad der nu ellers sker. Det hjælper ikke, det er ham, der gør det. Hun er meget interesseret i vores mad. Så har jeg prøvet at mose lidt af det og give hende lidt af det på hendes lille ske, det vil hun gerne have et par tsk af, men ikke nok til at det jo kan mætte hende. Jeg har også prøvet at skære det lidt ud, så hun selv kan tage det, for det vil hun gerne, men hun kan ikke samle det op med pincetgreb endnu så hun får fat i det og ind i munden. Hun kan kun samle det op med hånden og føre det op til munden, men det kommer ikke rigtig ind. Det er dog tydeligt, at hun gerne vil det.
Jeg har også prøvet, når jeg spiser rugbrød at lave nogle bittesmå hapser til hende med acocado, leverpostej eller smør og give hende det, det vil hun gerne have, men igen kun 3-4 stk og ikke nok til at mætte hende. Hun sidder med fingermad som du anbefaler og specielt agurkeringen elsker hun. Jeg kan nærmest ikke komme til at få skeen til hendes mund, for der vil hun have sin agurkering.
Jeg kan se, du skriver til en anden om at give maden koncentreret og jeg er de sidste dage gået tilbage til bare at give hende mad som før, men hun vil stadig ikke have det. Hun åbner ikke munden, men brokker sig og vender sig væk og sidder op hopper op og ned i den høje stol, og hun vil tydeligvis ikke.
Jeg ved heller ikke, hvad hun må sidde med selv, for hun har 2 små tænder i undermunden, og kan bidde bidder af rugbrødsbjælkerne, en moden pære mm og har et par gange nærmest fået det galt i halsen, så jeg tør næsten ikke give hende noget hun kan bide bidder af. Appelsinbåd og agurkering er det jeg bruger lige nu.
Så jeg er nu helt forvirret over, hvordan jeg skal gribe det an.
Jeg ved ikke, om jeg er gået for hurtigt frem? Ved 6 mdr samtidig med morgengrøden begyndte jeg også at komme lidt kød i hendes mos om aftenen, så mon det var for meget nyt på en gang? samtidig med hun kom ind til bordet at spise sammen med os? I hvert fald er status lige nu, at hun gerne spiser lidt majsgrød med masser af frugt til frokost eller bare ren frugtmos, det andet vil hun ikke have. Det skal lige siges, at den første måned, da hun spise godt fik hun kun frugt som lidt topping på grøden.
Det jeg kan se, du har anbefalet andre med at gøre det koncentreret, mam mam åbne munden så hun kan spejle sig, spise, uhm det smager godt mm det virker heller ikke, hun lukker munden i og vender hovedet væk og brokker sig efter 1 tsk, hvis hun da vil smage den, så det duer jo heller ikke. Hun skal vel gerne selv åbne munden for maden.
Synes det er svært bare at blive ved med at tilbyde det, når hun er så ked af det.
Jeg har også overvejet at holde pause? men det er jeg ikke sikker på, jeg har mælk nok til.
Jeg ville ønske hun spiste noget mere, for hun vågner stadig mange gange om natten. De første 3-4 mdr var det 3-5 gange, nu er det mange gange 5-8 gange, bortset lige fra i nat, hvor det faktisk kun var 2 gange og hun godt ville tage sutten, det plejer hun ellers aldrig at ville. Det skal lige siges, at hun ligger mellem os i sengen, hun ville ikke ligge i liften, men nu har vi lige bestilt en tremmeseng og så sætter vi den fast til vores seng i første omgang. Jeg sover med ørepropper så det må jeg gøre her først for at kunne høre hende og så jeg selv kan sove.
Jeg er ikke sikker på om hun spiser alle gangene om natten eller om hun bare gerne vil have brystet for at falde til ro, sutten vil hun ikke have, for jeg er så træt at jeg bare falder i søvn, og har jo også ørepropperne i. Mon det har noget at sige, jeg ammer hende i søvn og hun således falder i søvn med brystet i munden?
Jeg glæder mig til at høre dit råd vedr. spisningen, jeg ved lige nu slet ikke, hvordan jeg skal gribe det an.
Med venlig hilsen
Helle