Svar: Svær dagssøvn
24. november 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og at det har hjulpet jer lidt videre :)
Det er en rigtig god plan at lære jeres datter at sove i barnevognen. Det vil hjælpe jer fremover, at du netop kan trille hende nogle ture og tage forskellige steder hen, hvor hun så kan sove, netop fordi hun kan være i sin vogn.
Det er meget passende at få hende ud af liften nu. I stedet skal hun lære at sove direkte i sin vogn - og måske vil hun rent faktisk nyde det - nogle børn bliver irriterede over liften og den nærhed liften giver og kan faktisk godt lide at blive puttet direkte i barnevognen. Hun skal have en sovedragt på - det kan være en dunflyverdragt, som er blød og dejlig at sove i og så en dyne over sig, hue, handsker osv.
Du må godt med den alder hun har elevere ryglænet i barnevognen lidt, hvis der er mulighed for det, så hun starter med at ligge og kikke lidt på verden og på dig, hvis du fornemmer at hun vil være glad for dette og når hun så sover, så kan du lægge hende ned. Og hvis hun så vågner undervejs på turen, så må du gerne elevere hende lidt igen, så hun igen kan kikke lidt ud og følge lidt med.
Alternativet kan være at bruge en voksipose, duniduo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu alle sammen hedder. Der er mange forskellige priser og kvaliteter. Her vil det være en rigtig god idé at du ammer hende, skifter hende, putte hende i soveposen og så ammer hende igen imens hun ligger i posen, hvorefter du så putter hende ud i barnevognen, hvor hun så skal sove.
Du skal også overveje om hun kan have brug for at få lidt ekstra mælk. Det kan være at du skal amme hende undervejs, når hun begynder at vise tegn på at ville vågne eller du kan overveje om du vil give hende en flaske. Jeg ved fra dit første brev, at du tidligere har suppleret med en flaske og du kan overveje om ikke det kan hjælpe jer lidt igen. Fordelen ved flasken er, at hun kan få den uden at hun behøver komme op af vognen, men kan drikke den, hvor hun ligger og på den måde blive lullet videre ind i søvnen.
Nogle dage kan du vælger at lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende der og på samme måde have brystet parat og amme hende, når hun viser tegn til at ville vågne op, for netop på den måde at holde hende sovende. Det er helt okay og rigtig mange børn har i denne alder behov for den ekstra amning/mælk. Derefter er de så i stand til at sove et lidt længere søvnstræk og det er netop vigtigt at hjælpe dem med det - bare en gang dagligt er rigtig godt:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske