Svar: Vågner hver time natten igennem
23. november 2013
Alder:
10 mdr.
Kære meget trætte forældre
Tak for jeres brev :)
Det er dejligt at høre, at I har min bog om børn og søvn, så har I lidt bagrundsviden for at kunne forstå mit svar i dag :) For det lyder for mig som om at jeres datter har et søvnassociationsproblem - hun lyder til at være afhængig af sut og jeres favn for at kunne sove.
Det lyder ikke som om at hun er afhængig af brystet - som jeg læser jeres brev, så får hun kun bryst to gange dagligt - inden formiddagsluren og inden putning om aftenen. Hun får ikke bryst i løbet af natten vel? Det er i hvert fald vigtigt at hun kun får to amninger dagligt og at hun kan falde i søvn uden at få bryst. Hvis hun får bryst hver gang hun skal sove og også nogle gange får det i løbet af natten, så er det vigtigt at I nu arbejder på at komme væk fra denne vane.
Da hun skal startet i vuggestue nu, så vil hun naturligt ikke kunne blive ammet om dagen. De to amninger kan derfor med fordel ligge aften og sen aften og det synes jeg faktisk I skal forsøge i en periode. Det kan måske være med til at give lidt mere rolige nætter, hvis hun får lov til at få brystet sen aften eller først på natten - når hun vågner et sted mellem kl 23 og 01. Her lægges hun til, dier, holdes igang, så hun bliver fyldt ekstra op med mælk og puttes så tilbage - og kan så forhåbentlig herefter sove nogle sammenhængende timer.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra jeres tidspunkter ser således ud:
Morgen 7.15: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden amning - mellemmåltidet erstatter)
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, kogte grøntsager, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende. Kan også få varm mad til frokost. Vand af kop.
Tilbydes banan og en kop lun sødmælk og puttes til middagslur kl ca 13.30
Eftermiddag 15: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion yoghurt osv. som nu, vand af kop.
Aften 17-17.30: Aftensmad - familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet kl ca 19, får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-01: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes herefter tilbage i egen seng, hvor hun sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Når hun skal falde i søvn, så må I rigtig gerne give hende masser af nærhed og fysisk kontakt. Hun er slet ikke klar til at I på nogen måde går fra hende. Hun forstår ikke hvor I går hen og bliver dybt ulykkelig og det er derfor rigtig vigtigt at I lige nu giver hende den nærhed og ro, som hun tydeligt viser behov for. Det lyder som om at hun lige nu måske kan ligge og holde sig vågen, holde øje med om I går, fordi hun er bange for at I forsvinder for hende og derfor er det ekstra vigtigt at I lige nu prioriterer at være der for hende. Hun skal igen føle sig helt tryg, når hun skal sove.
Om hun skal sove i egen seng, I jeres seng eller evt. i egen seng koblet til jeres, afhænger helt af, hvad muligheder I har og hvad I fornemmer er hendes behov :)
Det er vigtigt at hun ikke falder i søvn med brystet i munden. Det er vigtigt at hun ammes, men hun skal så slippe brystet, smile til mor og trille om på siden og falde i søvn - så hun skal ammes, når hun skal sove, men altså lige nå at registrere at brystet ikke er i munden - og gerne uden sutten. Og så skal I passe rigtig meget på ikke at give hende sutten i munden igen og igen i løbet af natten, ligesom det er vigtigt at I ikke går rundt med hende i armene, når hun vågner.
Hvis hun er afhængig af brysts eller sut i munden, så vil hun naturligt vågne igen og igen hele natten og ikke kunne sove, før hun får dette i munden igen. Med sutten kan hun have det, som kaldes vanebetinget afbrudt søvn. Når hun sover, så slappes alle muskler i kroppen og sutten falder ud. Når hun skifter mellem de forskellige søvnstadier, så registrerer hun at alt var, som da hun faldt i søvn og registrerer her at sutten mangler. Hvis hun her har lært at klynke og at I så kommer og troligt putter sutten i munden på hende, så vil hun godt kunne gøre dette hver time hele natten igennem - og det har ingen af jer glæde af. Hun har ligeså meget brug for sammenhængende søvn, som I har:)
Derfor er det en rigtig god idé, hvis hun kan lære at sove uden at skulle have sutten i munden hele tiden - eller prøve at lære hende at finde sutten selv og det gør I bedst i løbet af dagen. Giv hende altid sutten i hånden og ikke i munden. Og om natten så fylder I lidt ekstra sutter i sengen eller kobler sutten til en klud, og når hun så vågner og mangler den, så hjælper I hende med at søge efter den og selv putte den i munden. Allerbedst er det naturligvis, hvis hun kan lære at komme videre i søvnen med stillingskift og uden at behøve sutten:)
Og det samme gælder i forhold til at stå op af sengen, bære rundt på hende, vugge hende osv. Det er vigtigt at I forsøger at putte hende der, hvor I ønsker hun skal sove, så hun forbinder dette sted med sit sovested. Det er vigtigt at hun f.eks. ikke falder i søvn i jeres arme og derefter flyttes over i sin seng. Og på samme måde er det vigtigt at I om natten prøver at hjælpe hende videre i søvnen i egen seng eller i jeres seng, så hun får nærhed og tryghed, men ikke bæres rundt. Der skal ikke ske for meget aktivitet om natten - jo mindre I kan gøre, jo bedre på sigt.
Motorisk uro, ekstra drømmeaktivitet osv. hører alderen til, som I også har læst i min bog og det er vigtigt netop i denne alder ikke at få skabt nogle vaner, som bliver uhensigtsmæssige på sigt.
Hvordan det vil gå når hun starter i vuggestue må tiden vise - i nogle familier, går det bare super godt. Barnet sover pludselig langt bedre, dagsrytme, de mange ekstra stimuli osv. kører barnet træt og giver en tung søvn - og hos andre børn er det desværre lige modsat, barnet får ekstra svært ved at sove og sover ekstra uroligt... Lad os krydse fingre for det første - og ellers må I i en periode skiftes til at sove sammen med hende om natten, så I hver anden nat, har mulighed for at sove igennem og få lidt overskud selv ...:)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske