Brev:
Vågner hver time natten igennem
23. november 2013
Alder:
10 mdr.
Vågner hver time natten igennem
Kære Helen.
Vi skriver til dig fordi vores 10 måneder gamle pige vågner hver time natten igennem, og vi har meget svært ved at få hende til at sove igen. Dette resulterer i at vi må give hende sutten, tage hende op og vugge hende i ½-2 timer - eller tage hende ind i vores seng hvor hun fortsat er meget urolig og vågner op.
Om aftenen sidder en af os inde hos hende (ved hendes seng) til hun falder i søvn - dette kan tage alt fra 15 min til 2 timer. Sådan har det været i 3 måneder nu - og det er efterhånden meget uholdbart for både vores datter og hele familien - frustrationen er stor.
Om dagen er der til vores store undren derimod ingen problemer, der ligger vi hende i barnevogen og 5-10 min efter falder hun selv i søvn.
Ida's døgnrytme er således:
- Står op mellem kl. 0500 og kl. 0700
- kl. 0715: får hun havregrød
- Kl. 0830-0900: Bliver hun ammet
- Kl. 0900-1000: Bliver hun lagt til formiddagslur, sover 1½time ca.
- Kl. 1100-1130 : får hun frokost (rugbrød med pålæg, grønt)
- Kl. 1330-1400: Bliver hun lagt til eftermiddagslur. sover fra ½time til 1½ time.
- Kl. 1500 ca får hun mellemmåltid: Rugbrød med smør og ost, yoghurt, frugt.
- Kl. 1700-1730: Får hun aftensmad: Feks.: Pasta, ris, grøntsager, fisk, kartoffler, kød sovs etc.
- Kl. 18 får hun et bad.
- Kl. 1830 får hun aftengrød
- kl. 1900 bliver hun ammet.
- kl. ca. 1930 bliver hun puttet til natten.
Generelt: Om dagen leger vi, svømmer, går ture eller går måske til "tumlastisk" mellem mad og søvn. Om en uge starter hun i vuggestuen.
Vi har allerede læst din bog omkring børn og søvn, og har prøvet metoden "gå-til-og-fra", hvilket desværre resulterer i at hun bliver meget oprørt, græder og bliver meget vred - faktisk så slemt at hun feks. kaster op. Vi har nøje prøvet metoden over flere omgange, og vi kan umiddelbart ikke få metoden til at virke.
Vi har ligeledes forsøgt os med at tage hendes seng ind i vores soveværelse, således at den står meget tæt på vores seng, uden held.
Vi har også forsøgt at tage hende over i vores seng, uden det virker - hun er fortsat meget urolig og bliver ved med at vågne hver time.
Ida har generelt sovet meget dårligt siden hun var spæd, da hun havde kolik i 3 måneder, og søvnproblemerne har altid været en kamp for os - men for 3 måneder siden blev det særlig slemt/udpræget.
Ida bruger sut, kravler fint - og er meget nysgerrig, særdeles opmærksom og normalt glad og virker egentlig ikke træt i dagtimerne.
Vi har været til lægen med hende for at undersøge om der var noget fysisk galt (vi tænkte specielt på ørerne der måske kunne gøre ondt) - men den praktiserende læge mente at hun var helt rask.
Det skal dog siges at hun har en del problemer med forstoppelse siden hun begyndte at få fast føde/almindelig mad og vi er nødtsagede til at give hende 2 breve Movicol Junior i døgnet + sveskemos om morgenen. Vi vurderer at det ikke er det der giver problemerne med de hyppige opvågninger om natten.
Ida har fået tænder ind imellem, hvilket også har påvirket hende meget - men lige pt. er der f.eks ingen tegn på at det skulle plage hende med flere tænder på vej.
Vi håber meget at du kan komme med nogle gode råd til os hvordan vi løser dette problem med natteroderiet, det går os meget på efterhånden.
Med venlig hilsen,
De meget trætte forældre