Svar: Fast døgnrytme, opstart med mad
21. november 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud, og det er rigtig fint at du starter med at amme ham, så dagen starter stille og roligt. Det lyder også som om at han er blevet lettere at aflæse, så du bedre kan ramme hans puttetidspunkter. Det lyder som om at du nu godt kan fornemme, hvis han puttes for sent - så bliver han for træt og det tager længere tid - og modsat, at han heller ikke skal puttes for tidligt. Det lyder fint at du begynder at kunne fornemme tidspunkterne bedre - hold fast i det :)
Når han nogle dage vågner grædende efter 40 minutter, så må du godt tage ham og give ham brystet - det kan du f.eks. gøre, hvis du lægger dig med ham i dobbeltsengen og lader ham ove der. Hold dig ved siden af ham og giv ham så brystet, når han begynder at give sig lidt og virker til at vågne, for på den måde at holde ham sovende. Ligger han i barnevognen, så kan du give ham en flaske imens han ligger der, så han på den måde holdes sovende. Det er helt okay lige nu. Og de dage, hvor han så kan sove 2 timer, selv uden hjælp - så er det super - og så glæder du dig over det.
Det er helt okay at du giver din dreng vælling om aftenen, men jeg synes du skal købe vælling til ham og ikke lave grød og mme i flaske. Giv ham i stedet grøntsagsmos om aftenen som nu - du må gerne prøve at købe mos på glas eller frost, for også at fornemme konsistensen og for at variere smagen og vænne ham til noget mere forskelligt. Og giv ham så en flaske med rigtig vælling til natten. Semper laver blandt andet vælling.
Hvis han både får grøntsagsmos og får grødpulver blandet med mme, som vælling, så kan det være svært helt at styre, hvad han egentlig får og måske er det netop dette, som giver ham ekstra uro i maven og dermed ekstra urolig søvn. Hvis du holder dig til skemad efterfulgt af flaske med færdig vælling, så ved du præcist hvad han får og blandingsforholdet er så han måske kan kapere det bedre... Vælling anbefales normalt først fra 6 måneder, men det er okay at du giver det nu, som situationen er hos jer :)
Vand af kop gives som udgangspunkt for at lære ham at drikke af en kop. Du kan prøve med et snapseglas, som måske passer bedre i størrelsen til hans lille mund. Du kan også prøve med en gammeldags tudkop, hvis han bedre vil kunne finde ud af denne - det er helt okay. Du kan se et billede af en sådan tudkop i min bog "Helens bog om børn og mad".
At hans afføring er blevet mere grøn og klistret kan godt skyldes at han nu er begyndt med en lille smule grød og mos. Hvis det er noget der pludselig er kommet og det ikke har været sådan før, så kan det dog også være tegn på at han måske har en maveinfektion - hvis han virker til at have ondt, være syg med feber eller lignende, så skal du få lægen til at se på ham. Du kan evt. gemme en ble som du kan vise til jeres læge.
Du kan godt vælge at amme ham inden han puttes til natten, da han lyder til at falde godt i søvn ved brystet og da du fortæller at du gerne vil bibeholde dette ritual. Vælling kan han så få sen aften før du selv går i seng... Hos nogle børn virker det bedre hvis det ligger sen aften.
Og så er der jo ingen garantier for at vælling vil virke. Hos nogle børn virker almindelig modermælkserstatning ligeså godt og nogle gange bedre... Modermælkserstatning mætter generelt mere end modermælk og børn der får fuld flaske vil derfor ofte spise lidt færre måltider i døgnet end børn der ammes fuldt. Men der er aldrig nogen regler uden undtagelse og du skal naturligvis gøre det, som du fornemmer vil være bedst for jer :)
Hvis han vænner sig til flasken som fast del af sit putteritual, så kan det godt være svært at gå tilbage til at amme ham - men du kan gøre det, at du f.eks. starter med at amme ham og så supplerer op med en flaske eller som sagt giver flasken sen aften i stedet.
Mad bør gives, når han virker parat til det - når han er vågen, glad, har overskud og ikke er for træt og heller ikke er for sulten. Da hans lure stadig kan variere lidt i længde, så er det forskelligt, hvornår han vil virke parat - og du er her lige nu nødt til at være fleksibel. På sigt er det dog rigtig godt, hvis han kan få mad til nogenlunde faste tidspunkter +/- ½ time - fordi det vil påvirke hans indre ur og hans fornemmelsen for mæthed og sult og det er netop vigtigt at hjælpe ham til en rytme, hvor han ved at det er spisetid, når han sættes i den høje stol og hvor han naturligt føler sig parat til at spise :) Men det kommer hen af vejen. Lige nu er det vigtigste at du får ham til at spise lidt og gør ham fortrolig med skeen og også fortrolig med skemaden i maven :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne variere mellem risgrød, hirsegrød, majsgrød, boghvedegrød og quinoagrød, så han ikke kun får risgrød. Ris kan indeholde arsen og derfor anbefales det at børn ikke tilbydes ris/risgrød hver dag, man at man varierer mellem de forskellige grødtyper.
Det er helt okay at din dreng lige nu sover en lang nattesøvn - det må han naturligvis gerne. Det betyder at hans lure om dagen ofte vil være lidt kortere, men så længe han trives, så er det helt okay :) Og ja - du må gerne amme ham lidt til ro om natten eller give ham sutten, hvis det er det, som skal til lige nu, for at I kommer igennem nætterne. På sigt er det dog rigtig godt, hvis han kan lære at sove uden at behøve bryst eller sut i munden... men en ting af gangen og lige nu skal du gøre det som virker. Og det lyder som om at det går fremad hos jer - du har tidligere ammes 13 gange i døgnet og det lyder som om at det nu er sat betydeligt ned - det er rigtig godt klaret :)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad"- I den finder du opskrifter, dagsplaner, kan slå alle fødevarer op osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske