Brev:
Fast døgnrytme, opstart med mad
21. november 2013
Alder:
5 mdr.
Fast døgnrytme, opstart med mad
Kære Helen
Tak for svaret omkring dagsrytmen, vi arbejder naturligvis stadig på rytmen, men jeg begynder heldigvis at kunne ane en forbedring. Der er dog nogle spørgsmål, som har meldt sig, som følge af dit svar.
Lige først vores dagsplan:
6.30 Vi står op, og han ammes (morgenmåltidet er vi ikke startet på)
7.45 Ammes
8.00 Lægges til at sove i barnevognen på altanen og falder i søvn inden for 5-20 minutter. (Jeg kan ikke lægge ham senere end dette, for så bliver han alt for træt og sover kun 20-30 min.)
Han vågner 9-9.30 og får 0,5 dl købt pulvergrød.
11.45 Ammes
12.00 Han lægges i barnvognen, og jeg går med ham. Nogle dage vågner han skrigende efter 40 minutter, andre dage sover han op til 2 timer.
15.30/16 Ammes
Afhængig af hvor lang middagsluren har været, sover han evt. 40 minutter, men den bliver ofte hen ad 16.30-17, inden han falder i søvn.
17.30/Når han vågner spiser vi aftensmad, hvor han får en meget flydende grøntsags/kartoffelmos på modermælkserstatning.
18.15 Putteritual med godnathistorie/flaske+amning/massage/i seng (starter vi senere, tager det mindst dobbelt så lang tid og inkluderer gråd)
19.00 Han sover
Herefter begynder natteroderiet. Jeg forsøger at give drømmemåltid (amning) ca. kl. 22, men ofte har han været vågen flere gange inden da.
Du skriver han skal drikke vand af kop i forbindelse med måltiderne, men hvor meget vand skal han have? Det er endnu ikke lykkedes at få ham til at drikke vand af kop. Skal jeg give ham ekstra vand i flaske, eller handler det bare om, at han øver sig med koppen.
Det er lykkedes mig at finde to ting, som han gider spise, så nu holder jeg fast i dem i et par uger, indtil rytmen er mere stabil. han får Sempers risgrød til frokost/formiddag (0,5 dl) og en næsten flydende gulerods/kartoffelmos til aften (1 dl, hvoraf mindst halvdelen ender på tøjet og på gulvet). Vi har samtidig tilføjet en flaske med vælling (den samme pulvergrød som frokost, men med modermælkserstatning, så den bliver flydende, dvs. pulver svarende til en tredjedel dl grød, men opblandet i 80 ml mælk) i putteritualet. Er det en okay mængde mad at starte med?
Han har tidligere haft afføring ca. 5 gange om ugen, nu kommer der en lille smule (grønt klister) 5-6 gange om dagen. Jeg ved ikke, om dette kan være en indikator i forhold til mad/vand.
Jeg er noget i tvivl om den vælling, jeg giver i forbindelse med putning. Der er både for mig og for ham et stort behov for at få noget mere sammenhængende nattesøvn, men selvom han nu får vælling i stedet for bryst, så vågner han stadig første gang ca. 1-1,5 time efter han er faldet i søvn. "Virker" vælling med det samme, hvis det virker, eller hvor længe skal jeg afprøve vælling, før jeg erkender, at det ikke virker? Jeg ville egentlig helt amme i putteritualet, men kan det forbedre nattesøvnen, giver jeg gerne vælling. Jeg tilbyder brystet efter flasken, men han vil ikke ammes (har dog også spist mos knap 1 time tidligere + drukket 80 ml vælling). På sigt, når han får mere fast kost i løbet af dagen, kan man så gå tilbage til at putteamme?
I forhold til døgnrytme, så er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt mad skal gives, når han vågner eller på fast tidspunkt. Bør jeg give grød, når han vågner fra formiddagslur, eller bør jeg vente og give den på samme tid hver dag? Jeg synes han virker sulten, når han vågner (efter alle lure), men måske er det bare vane?
Det er ret lang tid, at jeg forventer, natten skal vare fra 19-6.30, men jeg synes ikke, jeg kan korte af. Han er så træt, at han bare skriger, hvis ikke han sover kl. 19. Når vi starter putteritualet kl. 18.15, så er han træt, men virker alligevel som om han hygger sig, og gråden er endnu ikke blevet til skrig (dvs. den kan stoppes med en sut).
Om natten er jeg begyndt at give bryst i ganske få sekunder, når han vågner, og sut + let vugning ikke er nok. Han falder til ro med det samme, men jeg lader ham ikke spise (med mindre, der er gået over 4 timer siden sidste måltid), men fjerner derimod brystet omgående, og giver ham i stedet sutten, så han kan falde i søvn med sutten. Jeg vil jo gerne væk fra, at han har behov for mad hele natten, men jeg er bare også selv for træt til at tage kampen op om natten. Er det helt hen i vejret at tro på, at det bliver bedre, når jeg gør dette? Jeg har ikke andre, der kan tage ham om natten.
På forhånd tak for hjælpen. Det er helt uvurderligt at kunne få konkrete råd og vejledninger at forholde sig til, når man ikke har sovet i 2,5 måned.
Venlig hilsen
Christina