Svar: Pige 15 mdr sover dårligt og lillesøster på vej!
21. november 2013
Alder:
15 mdr.
Kære K´s mor
Tak for dit brev - og tillykke med at I venter en lille ny om en måned. Selvom det ikke er planlagt og det naturligt bliver hårdt, så vil K og den lille ny sandsynligvis få stor glæde af hinanden, fordi de aldersmæssigt ligger så tæt...
K har lige nu rigtig meget brug for nærhed og tryghed og det skyldes sandsynligvis at hun godt kan mærke at du er gravid. Hun forstår det naturligvis ikke og kan ikke forholde sig til forklaringer, men hun mærker forandringen. Du stiller måske lidt flere krav til hende i løbet af dagen - f.eks. at hun nu skal kunne sove uden problemer - og måske at hun skal spise selv, prøve selv også selvom hun ikke er ældre end hun er, fordi det er praktisk for dig, hvis hun kan lidt selv, når den lille ny kommer. Faktum er dog at hun er en meget lille pige og det er derfor meget begrænset, hvad du kan forvente af hende - og det kan jeg mærke at du også godt ved, det er derfor du er så frustreret :)
K mærker også at du ikke længere løfter hende og bærer hende rundt som før. Hun mærker at pladsen på dit skød er mere trang. Hun mærker på den måde forandringen uden at kunne forholde sig til det - og det kan godt gøre at hun lige nu føler ekstra stor trang til at holde dig tæt, at hun klynger sig lidt ekstra og har lidt mere behov for sin mor.
Du fortæller at du på grund af fars arbejde og meget lange arbejdsdage, står med børnene alene i dagligdagen. Far har naturligt brug for sin søvn og har meget svært ved at tage over om natten, fordi hans arbejde kræver ham så meget - og du har på samme måde rigtig meget brug for din søvn om natten, for at finde kræfter og overskud til jeres børn og også dig selv i løbet af dagen.
Og jeg tænker faktisk, at sådan som situationen er hos jer, så skulle man måske gøre "en dyd ud af nødvendigheden" - hvorfor sover I ikke sammen? Var det ikke en idé at købe en stor boxmadras på ben, lægge en topmadras over og sætte sengen sammen med jeres dobbeltseng - kan I få plads til det? Hvis I kunne lave en seng der var mindst 3 meter bred og med topmadras, som sikrer at der ikke er nogen revner som børnene kan trille ned i, så kan I sove sammen alle sammen og der er plads til jer. K kunne komme ind til jer og sove og få den nærhed hun søger og du kunne ligge og slappe af og få den hvile du har brug for - og baby kunne også være der, når det så blev aktuelt - i starten evt. i en vugge ved siden af jeres seng. På den måde får I alle ro.
Du kan naturligvis også blive ved med at arbejde på at K sover i egen seng og bliver der hele natten. Du kan gøre det at du sover i hendes værelse og på den måde er der med det samme til at berolige og betrygge, når hun vågner op og på den måde holde fast i at hun skal være i værelset hele natten, så dette bliver naturligt og trygt for hende.
Du kan også gøre det, at du putter hende i egen seng om aftenen og når og hvis hun så vågner om natten og tydeligt søger dig, så kan du bære hende ind til dig og sove sammen med hende. Og når pladsen så efter 1-2 timer bliver for trang, så kan du bære hende tilbage til egen seng igen. Det at hun begynder både at falde i søvn i egen seng og også vågner i egen seng om morgenen kan nogle gange gøre, at det bliver lettere på sigt at få hende videre i egen seng om natten, når og hvis hun vågner. Hun vil ikke nødvendigvis huske at hun har været omkring din seng i løbet af natten.
Og så synes jeg også du skal overveje, hvorfor du ikke vil have bedsteforældrene ind over? Du skriver at "K er heller ikke blevet passet af andre andet end et par gange, da jeg har haft svært ved at give slip på hende og samtidig ment at bl.a. bedsteforældre ikke skulle have hende mere end hendes egen far - derfor har jeg aldrig benyttet mig af at min mor har været på pension og derfor kunne have gået en tur med hende, så jeg kunne slappe af eller nogen som helst andre former for aflastning". Jeg kan måske godt forstå du synes det vil være lidt specielt, hvis børnene kender deres bedstemor mere end deres far - men mon det vil være sådan? Far er jo hjemme hver aften og er også hjemme i weekenden.
Børn har brug for tilknytning til vigtige voksne, det er vigtigt for barnets udvikling. Barnet vil fra fødslen knytte sig særligt til en person, som vil være den der fungerer som barnets sikre base, altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.
Barnet har også sekundære omsorgspersoner, som det vil gå til, når den/de primære ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejer, en pædagog i en vuggestue osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er til stede.
Hvis man er meget sammen med bedsteforældrene og bedstemor deltager næsten på lige fod med forældrene eller den ene af forældrene, ja så kan en bedstemor naturligt også være en primær omsorgsperson. Der er i hvert fald ingen tvivl om at bedsteforældrene og børnene vil få et meget stærkt bånd til hinanden.
Men er det ikke også godt? Sker der noget ved at din mor f.eks. bliver en mere aktiv del af jeres hverdag? Hvis hun har lyst og rigtig gerne vil det, hvorfor så ikke tage imod? Du har naturligt meget svært ved at finde overskud til at klare 3 små børn selv og det er vigtigt at du også finder en måde, hvorpå du kan hænge sammen. Hvis du ender med at knække sammen - så kan intet i jeres familie jo fungere...
Det kan også være at løsningen hos jer vil være hjælp til rengøring, at indkøb også af købmandsvarer gøres over nettet eller andet. Hvad I kan gøre afhænger naturligvis af jeres økonomiske muligheder, men du er nødt til at tale med din mand om, hvordan I kan indrette jer, så hverdagen kan fungere og så du bliver ved med at have overskud til det hele - mand og børn (og til dig selv) :)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske