Brev:
Pige 15 mdr sover dårligt og lillesøster på vej!
21. november 2013
Alder:
15 mdr.
Pige 15 mdr sover dårligt og lillesøster på vej!
Hej Helen,
Har fulgt med i brevkassen gennem længere tid og må nu selv på banen med et spørgsmål, da alle gode råd er opbrugt.
Vi har en dejlig glad og fremmelig datter på knap 15 måneder som sover meget uroligt om natten - det ville være holdbart og vi kunne sagtens bruge dine gode råd som du har givet andre - hvis ikke det var fordi vi om 4 uger venter en lillesøster - i forvejen er der en storebror på 5,5 år. Så energien og fysikken er ikke hvad den har været til at tage nogle natlige uro-perioder.
Jeg skal prøve(!) at gøre det kort.
Lidt baggrund:
K er født ved en hurtig fødsel i august 2012, blev dog adskilt 3 timer pga. problemer med blødning og jeg måtte i narkose. Vi kom hjem fra hospitalet på 3. dagen og de første 7-9 måneder har været præget af et barn som ikke rigtig ville sove om dagen, men sov bedre om natten (sov 21-05.30 fra hun var 4-6 måneder uden mad). Hun sov max 45 min lure 3 gange om dagen og når det var værst spiste hun 3-4 gange om natten.
Først da hun var 7 måneder begyndte hun at spise ordentlig fast føde (grød blev introduceret da hun var ca. 5 måneder) - dette skete efter en sygdomsperiode på 4 uger hvor hun kastede meget op pga. slim og fik ordineret Ventoline. Siden da er det gået meget godt og selvom hun ikke spiser meget så smager hun på alt og er meget glad for at “snacke”. Da hun var 8,5 måned begyndte hun at kravle og da hun var 10 måneder begyndte hun at rejse sig op og da hun var 11 måneder gik hun de første skridt - derfra er det bare gået rigtig stærkt og hun er nu ikke bleg for at kravle op på spisebordet eller løbe rundt i sofaen - bare for at give mig nerver på bilder jeg mig selv ind :)
Hun er begyndt i vuggestue da hun var 1 år og 1 uge - det tog lige en måneds tid at køre hende ind og nu går det fint.
K´s far er selvstændig og arbejder rigtig meget - fra starten har han arbejdet fra 8-18.30 mandag - fredag og derudover efter behov lørdage og søndage samt de fleste aftener foran computeren eller på kontoret. Som regel er han i seng kl. 00.30/1.00.
Af samme grund har han været “skånet” for natteroderi med K samt alle andre gøremål i hjemmet - da han ligeledes kun været hjemme i børnenes vågentid ml. 18.30 og 20.00 er det naturligt blevet mig der har klaret mad, huslige pligter, badetid og putning af begge børn - han har ofte været træt når han er kommet ind ad døren og har svært ved at holde sig vågen når klokken bliver 19.00.
I starten er det gået fint, men desværre har det betydet at K hænger på mig hele dagen og der er ingen andre der dur. K er heller ikke blevet passet af andre andet end et par gange, da jeg har haft svært ved at give slip på hende og samtidig ment at bl.a. bedsteforældre ikke skulle have hende mere end hendes egen far - derfor har jeg aldrig benyttet mig af at min mor har været på pension og derfor kunne have gået en tur med hende, så jeg kunne slappe af eller nogen som helst andre former for aflastning. Jeg har passet hende helt selv hele tiden - hvor mange bleer min mand har skiftet kan vist tælles på 2 hænder.
I maj måned fandt vi ud af at jeg var gravid igen - ikke en optimal og ej heller ønsket situation - det kan vi ligeså godt indrømme, men det var heller ikke en mulighed ikke at få barnet, som vi forventer er sundt og raskt som de 2 andre.
Jeg har døjet meget med bækkensmerter og gik i september til fysioterapeut som fik trykket på mit skæve bækken og siden er det gået meget bedre, det kan dog stadig mærkes når jeg løfter, men uden samme smerte.
Da jeg stadig har samme “arbejdsopgaver” i hjemmet og manden arbejder meget er min bekymring hvordan vi får det til at fungere i forhold til nætterne når nr. 3 kommer og de er så tæt på hinanden. I mine øjne står jeg jo lidt selv med det hele og jeg tvivler på at min mand magter at tage mere over. Han er ikke særlig god til at blive vækket fra søvnen.
Situationen her og nu:
K puttes nemt kl. 19.45.
Tandbørste, sige godnat til familien, læse lille godnatbog ca. 5 min. med stofble (hun har aldrig villet tage en sut), øver lidt med et sovedyr, og dyne på i lænestolen, slukke lyset og putte lidt i mine arme før hun lægges ned i sengen. Bliver hun ked af det kommer hun op igen, bliver krammet og nusset og puttes ned igen når vejrtrækningen er rolig. Dette gøres maks. 5 gange - som regel hjælper det den sidste gang bare at lægge en hånd på hende og så slapper hun af mens hun ligger i sengen. Jeg bliver til jeg er sikker på at hun sover og lister så ud og lukker døren til. Det tager maks 10 min. med nuværende putteritual.
Normalt sover hun til 01.30 og så kan det tage alt mellem 5 min - 4 timer at få hende til at falde til ro igen.
Jeg går ind og forsøger først at putte i sengen, som regel bliver hun helt hysterisk og skriger og må så op. Så gør jeg som ved puttetid hvor hun kommer op og bliver lagt ned igen. Dette kan godt foregå en times tid. Bliver jeg træt af at stå sætter jeg mig i stolen med hende og det kan nogen gange lykkes at få hende til at sove efter 30 min. Nogen gange kan hun lægges i seng og jeg kan gå ind og sove 1,5 - 2 timer mere - oftest vågner hun helt panisk op og man kan starte forfra. Jeg er klar over at det er fordi hun bliver flyttet.
De sidste par uger har jeg engang imellem bedt min mand tage over da det bliver for hårdt med maven, men jeg frygter at det blot skaber mere uro og forvirring for hende. Især da han ikke har nogen tålmodighed når han i forvejen arbejder meget.
Jeg prøver at gøre det samme hver nat- men overskuddet er der ikke længere og jeg giver hurtigere op og bliver frustreret.
Det skal også siges at det virker som om hun ikke rigtig kan finde ro om natten eftersom det tager så lang tid at få hende til at sove nogle dage - dette betyder også at hun vågner ved alle lyde når man forsøger at gå ud fra værelset - det er alt fra mine knæ der knirker, gulvet der knirker, en pose der skratter lidt når man træder på et bestemt bræt under gulvtæppet, døren der knager når den kommer over en bestemt vinkel osv osv osv.
Mit problem er så: Hvordan kan vi forholde os til situationen om 4 uger?
Kan vi nå at få K til at sove igennem sådan nogenlunde inden den næste kommer - kunne vi bare få hende til at slappe af når vi kommer ind til hende og undgå at hun klynger sig til os igennem 3-4 timer i løbet af natten.
Jeg kommer til at blive presset i forhold til at skulle amme et spædbarn - samtidig kommer K til at græde på den anden side af væggen - og hun græder oftest ikke stille - som regel er det helt hysterisk og ude af kontrol.
Kan vi undgå at få bedsteforældre indover?
Er min mand nødt til at arbejde mindre vel vidende at han nok ikke kan gøre en større forskel i forhold til at tage K om natten, da han stadig ikk vil bryde sig om at få afbrudt søvnen?
Må man leve med tingene som de er og sove når vi bliver gamle så er det sådan det er - samtidig ønsker vi dog også en løsning som er holdbar for vores ældste som heller ikke skal blive glemt af overtrætte og stressede forældre.
Øh ja, det blev ret forvirrende, men jeg håber noget af det gav mening :)
Kærlig hilsen
K´s mor