Svar: Vil ikke spise - igen
21. november 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at det går bedre med søvnen og at dagsplanen jeg sendte jer sidst har hjulpet :)
I skal naturligvis være opmærksomme på om jeres dreng kan være syg - det kan være forkølelse, kvalme, almen utilpashed - der er masser af virus i luften og han kan sagtens have lidt madlede på grund af dette, uden at I egentlig ved at det er årsagen. Det første tegn på at børn er ved at blive syge, kan sagtens være afvisning af maden.
Deruover så spiller alder og udvikling ind. Han er nu 10 måneder gammel og det er helt naturligt at børn i denne alder viser mere selvstændighed og egen vilje - blandt andet når de skal spise. Når han lukker munden sammen, drejer hovedet, skubber skeen væk - så er det ikke fordi han ikke kan lide maden, men er ofte udtryk for at han vil bestemme selv. Han er samtidig ved at blive så bevidst, at han godt ved at han, ved at knibe munden sammen kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det gør noget ved jer, når han afviser maden og denne reaktion er naturligt spændende at udforske og undersøge :)
Han protesterer sandsynligvis også over at få ble på. Han vil ikke ligge på puslebordet, græder frustreret og stritter imod - igen et tegn på den spirende selvstændighed. Han protestere over huen, hiver den af lige så hurtigt I kommer den på og når I forsøger med støvlerne, så er det også galt. Det er helt naturligt for hans alder og den store udvikling han går igennem.
Forskellen er dog at når han protestere over bleskiftning eller protesterer over tøj og sko, så kan I "tvinge ham". I er stærkere end han er og kan holde ham og gøre det mod hans vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. I kan hoppe og danse, men I kan ikke 'tvinge' ham til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. På det punkt, har han mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og det er det han gør ...
Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv. og det er ganske forståeligt, men det bedste I kan gøre er at forsøge at skabe madro.
Det vil være rigtig godt at holde fast i spisetiderne og sætte ham i den høje stol hver gang han skal spise - så han ved at det er spisetid og hvad der nu skal ske og så hans indre ur naturligt begynder at indstille sig på at føle sult og mæthed.
Det vil være rigtig godt at give ham mad i hånden som han kan spise selv, sidde og gumle på, opbløde med spyt osv. Og så følge efter med mad i mindre stykker og mad på en ske. Han kan ikke selv spise med ske endnu, men han kan godt spise med gaffel - så det kan I øve i stedet for skeen.
Det er også vigtigt ikke at give ham for meget af gangen - 2-3 små hapsere og ikke mere, det kan være små bidder af rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, det kan være godt kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, fiskefilet, fiskedelle eller lignende (han må gerne få lidt remoulade på). Og når han har spist 1-2 hapsere, så får han to nye.
Det kan nogle gange være en god idé at fjerne tallerkenen og give ham hapserne på en dækkeserviet i ensfarvet plast eller bruge en voksdug, som kan tørres af. Og i løbet af dagen kan I prøve at tømme opvasker, lægge tøj sammen eller lignende imens han tilbydes lidt mad, så I ikke sidder og kikker på ham, når han skal spise, men netop giver ham madro.
Om aftenen er det på samme måde vigtigt ikke at have en masse fokus på hvad, hvordan og hvormeget han spiser, men forsøge at gøre det til noget hyggeligt for jer alle. I spiser sammen og han får lidt af gangen - og må også gerne smage fra jeres tallerken. Nogle gange vil han måske netop hellere spise, hvis han får mad fra jeres tallerken - også selvom det er det samme :)
Mad med sovs, mad der smager af noget er ofte et hit - kartofler moset med sovs givet af jer på gaffel eller ske og han kan så selv spise frikadellen i stykker:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske