Brev:
Lære at sove i egen seng - 10 mdr.
21. november 2013
Alder:
10 mdr.
Lære at sove i egen seng - 10 mdr.
Kære Helen
Vi har den dejligste datter på 10 mdr. Hun spiser og sover godt, men vi vil gerne til at lære hende at sove i egen seng.
Siden hun var helt lille, har jeg sovet sammen med hende i en lille dobbeltseng på børneværelset, mens min mand har sovet på vores soveværelse. Det blev hurtigt det nemmeste med mange natamninger, fars nattesøvn osv. Derfor har vores datter aldrig lært at sove i sin egen seng endnu.
Hun sover formiddagslur i dobbeltsengen på børneværelset, mens mor eller far ligger ved siden af (så hun ikke kravler ud). Hvis jeg putter, er det med en lille ammetår, mens far bare lægger sig ned. Og så nulrer hun øre på os, og falder i søvn - nogle gange bøvler hun rundt i sengen først, rejser og sætter sig op osv., men det går.
Eftermiddagsluren er det samme - eller også går vi en tur med klapvognen, hvor ryglænet kan lægges helt ned.
Så en lille powernap - igen med lidt amning, inden vi spiser aftensmad, hvor hun spiser rigtig godt.
Og så i seng sammen med mor ved 20.30-tiden og en ammetår. Om natten ammer hun 2-3 gange. Hun vågner helt op nogle gange i løbet af natten, og sut, beroligende ord osv. osv. gør ingen forskel. Så jeg ammer altså stadig om natten og har det helt fint med det, fordi det virker, og når vi ligger sammen, går det jo ikke for alvor ud over min nattesøvn.
Alt i alt, fint. Men, men, men...
Vi vl gerne lære hende at sove i sin egen tremmeseng, som står op ad dobbeltsengen på børneværelset. Først og fremmest om dagen, så vi ikke skal ligge vagt på børneværelset, men kan ordne nogle ting. Og på sigt også om natten.
Men hvordan gør vi?
For hvis vi bare lægger hende i sengen, ser hun på os, som om vi skal til at lege. Og hun er også så stor, at hun kan sætte og rejse sig op i sengen, som det passer hende.
Jeg har set dig foreslå andre at fjerne den ene side i tremmesengen, men så er vi jo lige vidt mht. at skulle ligge vagt ved siden af.
Med venlig hilsen
en mor