Svar: Mad om natten + eget værelse
20. november 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng udvikler sig rigtig godt og er rigtig godt igang motorisk - det er super dejligt, men det giver naturligt lidt ekstra udfordringer, fordi han om natten og når han skal sove, bruger en del tid på at rejse sig - og naturligt endnu ikke mestrer selv at sætte sig og lægge sig ned igen. Men det lærer han hen af vejen, og det lyder som om at I lige nu klarer det rigtig fint.
Jeres dreng er i separationsfasen og det betyder at han naturligt søger jer ekstra meget lige nu. Den kan vare flere måneder, men dækker især over 8-10 måneders alderen, den alder, hvor barnet ofte begynder at kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre.
Man oplever det ofte både om dagen og om natten. Om dagen reagerer jeres dreng f.eks. på hvis I går fra ham. Han kan græde og protestere, hvis du går ind i stuen og lader ham være i køkkenet og han viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt, når han ser dig igen.
Når han skal puttes, vil han ofte søge ekstra fysisk kontakt, han har svært ved at blive ladt alene og behovet for at I er der, vil ofte være større nu end tidligere. Det samme gælder, ved opvågningerne undervejs i søvnen - både om dagen og om natten. Og man kan i denne alder godt opleve at han netop søger brystet ekstra, fordi det giver ham ekstra nærhed og tryghed - og det har han brug for lige nu, fordi han er igang med at separere sig lidt, øver sig i at være mere og mere på egen hånd.
Derfor kan hans behov for brystet tidlig morgen, faktisk godt være et reelt behov. Han kan godt lige nu have behov for den ekstra tryghed og nærhed og det er derfor rigtig fint at du tager ham over til dig, ammer ham og beroliger ham og på den måde hjælper ham videre i søvnen. Det du skal være opmærksom på er, at han ikke begynder at øge dette behov. Det er vigtigt at han ikke begynder at søge brystet hyppigere og får en afhængighed af dit bryst. Og derfor er det rigtig fint, hvis du fortsat putter ham i egen seng og når han så vågner tidlig morgen, så tager du ham over til dig - lader ham berolige sig med brystet, men prøv at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fylder sig med mælk, men netop får trøst.
Du skriver faktisk, at du ikke tror du har særlig meget mælk og at det nok allerede er mere trøst og hygge - og det er super. Det er også rigtig fint at du gerne vil vænne ham fra denne amning. Jeg tænker at det skal du nok bruge et par uger på, og at det er vigtigt stadig at give ham nærhed og fysisk kontakt. Så samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du give ham nærhed, tæthed, berolige og betrygge.
Jeg går ud fra at du ligger ned og ammer ham tidlig morgen og han får på den måde masser af nærhed. Du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Fra at komme over til dig og få brystet skal han altså over til dig, have masser af nærhed, men hvor du arbejder på at han "kun" ligger ved siden af dig og ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed.
Det kan nogle gange være en fordel at fjerner tremmerne fra den ene side af hans seng og koble sengen til din. På den måde kan han lære at sove i egen seng og du kan ligge i din seng, samtidig med at du så kan berolige og betrygge og lige hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten og har brug for det.
Du kan også godt forsøge allerede nu at putte ham i egen seng på eget værelse og så gå ind til ham tidlig morgen og hente ham, når han vågner og søger dig. Tage ham med ind i dobbeltsengen - i starten amme ham, men stille og roligt gå over til at give ham nærheden og trygheden uden brystet. Det vil måske give jer lidt mere rolige nætter :) Og på sigt vil far måske kunne berolige og betrygge jeres dreng om natten netop i egen seng og eget værelse. Det er dog som sagt en meget svær periode lige nu, fordi han er i separationsfasen, men I kan prøve - nogen garantier er der dog ikke :) Det er vigtigt at han har sin tremmeseng, dyne, det samme putteritual osv. med sig - så alt er fuldstændig som det plejer at være, så det kun er værelset, der er anderledes. Det han kender, det trygge og nære skal ikke tages fra ham, men skal følge med, når I flytter ham til eget værelse.
Det kan være en god idé at give ham en godnatgrød som en fast del af hans putteritual, det kan mætte ham ekstra og gøre at han ikke vågner tidlig morgen fordi han er sulten.
Det kan også overvejes om han skal have flasken kl 23 - det afhænger af om han vågner af sig selv og søger den her? Hvis han ikke gør det, så kan du prøve at vente med at give ham flasken til han selv melder sig. Hvis han først får flasken kl 24-01, så vil han måske kunne sove lettere uden mælk til næste morgen, hvor han så får morgengrød... bare en tanke :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske