Brev:
Mad om natten + eget værelse
20. november 2013
Alder:
8 mdr.
Mad om natten + eget værelse
Hej Helen!
Skriver til dig igen, men denne gang ang. mad om natten, primært de tidlige morgentimer og overgangen til eget værelse.
Vores dejlige dreng er ca. 8,5 måned og er en utrolig glad og nem dreng. Han er meget sjældent ked af det i løbet af dagen og græder kun hvis der er noget der generer ham, hvilket som sagt ikke er så tit :) Han er meget aktiv, har en god kontakt og er bare fantastisk. Han kravler og har gjort det i en måneds tid samt rejser sig op af alt og er meget nysgerrig.
Vi har længe kæmpet med hans aftenputning, men det går bedre og vi har været igang med at lære ham at falde i søvn i egen seng selv. Det fungerede godt. Vi er dog inde i periode lige nu, hvor han rejser sig op konstant når han skal sove. Vi prøver så godt vi kan at hjælpe ham med at finde roen, men det tager dog tid. Dog er han ikke ked af det :)
Hans døgnrytme ser således ud (Nætterne kan vi dog aldrig regne med er som dagen før)
Kl. 6.15-6.45 vågner og står op
Kl. 7-7.15 får morgenmad - Havregrød og vand af kop
Kl. 8.15 får tilbudt frugtmos (Spiser som regel ikke det store) og vand af kop
Kl. 8.30-9 bliver puttet og sover 1,5 time enkelte gange 2 timer
Kl. 11.30-12 frokost - Rugbrødshapser, noget at gnave af med hånden og vand af kop
Kl. 13-13.30 får flaske og puttes til middagslur. Sover 2 timer enkelte gange 1.5 time
Kl. 16 eftermiddagsmåltid som er lidt flerkornsgrød, bolle med smør, frugt og vand af kop
Kl. 17.30 ca. aftensmad som enten er det samme dom os eller noget grøntsagsmos med kød eller fisk hvis vi får noget der ikke lige er passende til ham
Kl. 19.30 Flaske og puttes til natten. Sover som regel mellem 20-20.30 nu hvor putningen trækker ud
Kl. 23-00 flaske
Mellem kl. 3.30-4.30 vågner og får bryst og sover videre i vores seng
Det er primært de tidlige morgentimer jeg gerne vil gøre noget ved. Han bliver stiktosset hvis jeg prøver at få ham til at falde i søvn igen. Hvis hans far prøver søger han mit bryst og giver ikke op før han får det. Der kan snildt gå en times tid med det hvis vi ikke giver os (hvilket det som regel ender med). Han falder i søvn efter noget tids amning og sover så videre i vores seng indtil vi står op.
Jeg ville egentlig gerne vænne ham af med den amming. Både fordi han ikke rigtig er sulten men det bare er hygge da jeg ikke har så meget mælk da det er døgnets eneste amming men også fordi at vi gerne vil have ham på eget værelse (men dog også gruer for det - puha de forældrefølelser :))
Hvordan trækker jeg tiden så det ikke er så tidligt på morgen at han spiser og hvordan vænner jeg ham af med den, hvis det er okay at gøre det nu?
Som skrevet så er der skrig og skrål indtil jeg giver mig så det bliver en hård omgang frygter jeg. Selvom han ikke græder tit så har han temperament, det er vi ikke i tvivl om :)
Enkelte nætter har han sovet fra hans natflaske kl. 23 til 5.30 men det kan tælles på én hånd.
Har du nogle råd til overgangen til eget værelse? Vi vil helst vente til de tidlige morgentimer er blevet bedre, da jeg ellers ikke vil få sovet..
På forhånd tak
Maria