Svar: Ændre rytme?
18. november 2013
Alder:
12 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er ganske rigtigt at du som udgangspunkt ikke skal vække din datter fra hendes lure om dagen, men lade hende sove det hun viser behov for. Som udgangspunkt så sover hun, når hun har brug for at sove og vågner, når hun ikke har brug for at sove mere - og det skal hun have lov til at regulere.
Det første du skal gøre er dog at sørge for et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt. Det er vigtigt at starte dagen til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend - ligesom det er vigtigt at holde fast i samme puttetidspunkt om aftenen. Hvis du kan holde et fast stå op tidspunkt, så er der meget stor sandsynlighed for at hun vil sove formiddagslur og middagslur til nogenlunde faste tidspunkter og til nogenlunde fast varighed. Det kan derfor godt være nødvendigt at vække hende om morgenen - fordi det påvirker hendes rytme for resten af dagen. Og det er bedre at vække hende kærligt om morgenen ved at trække gardinerne fra og lade dagslyset komme ind, begynde at rumstere omkring hende osv. så der er lidt aktivitet og så hun stille og roligt vågner op - end det er at frarøve hende dagssøvn.
Hvis du allerede starter dagen til samme tid og der ingen effekt er af dette, så skal du vurdere om det betyder noget hvorvidt hun sover længere lur ved første lur eller anden lur. Nogle børn trives fint med f.eks. at sove 1 time om formiddagen i vuggestuen og sove 2 timer derhjemme og så sove modsat til middagslur - og stadig er deres puttetidspunkt fast. Hos andre børn vil det rykke deres rytme rigtig meget og gøre at deres puttetidspunkt også varierer meget og her kan det faktisk nogle gange godt være nødvendigt at vække barnet fra formiddagsluren og arbejde på at barnet så sover en længere middagslur og stadig kommer i seng i god og fast tid.
Det afhænger altså helt af hvordan rytmen i øvrigt forløber og hvordan jeres datter trives. Tingene er desværre sjældent sort hvide - så det der virker og er rigtigt for det ene barn og den ene familie, er ikke nødvendigvis tilfældet i en anden familie.
Hvis du vælger at vække hende fra hendes formiddagslur, så skal dette gøres med meget små skridt. Hun kan ikke tåle hvis du pludselig giver hende en times mindre lur. Det vil være rigtig godt at du derfor vækker hende med 15 minutters intervaller, så hun får 15 minutters mindre søvn dag for dag og luren på den måde gradvist afkortes. Og så er det på samme måde vigtigt at du hjælper hende med at sove en længere middagslur. Det er rigtig vigtigt at du ikke fjerner noget af hendes dagssøvn, men sikre at hun stadig får lov til at sove det hun behøver, men på tidspunkter som passer bedre ind i dagligdagen for både hende og jer.
Alt det her med at ændre rytme er meget kompleks, men jeg håber at ovenstående giver lidt idé til, hvad der vil være bedst hos jer ...:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske