Svar: Varieret søvn om dagen
17. november 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Annette
Tak for dit brev :)
Det lyder umiddelbart som om at I hos jer trives med den rytme jeres datter har - hun trives, udvikler sig, er glad, og det fungerer, og du oplever det ikke problematisk at hun nogle dage sover længere lure end andre dage ... Og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer.
Med den alder din datter har, så synes jeg et eller andet sted også at du skal lade hende sove. Jeg ved fra dit tidligere brev at hun lige har været syg med feber og det er helt okay, at hun derfor nu har en lidt anden rytme end tidligere, ligesom det er helt okay at hun sover lange lure om dagen, fordi det også er med til at opbygge hendes immunforsvar - måden hun sover på lige nu kan altså godt være en naturlig følge af den periode I lige har været igennem, og det skal du således ikke ændre på.
Samlet får hun den søvn hun har behov for - det gennemsnitlige søvnbehov er ca 15 timer i døgnet og de fleste børn sover her ofte 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. Jeres datter sover nogle gange mindre om natten, men sover så mere om dagen og samlet lyder det som om at hun bliver dækket ind med søvn.
Jeg tænker at tiden hos jer lige nu arbejder lidt og det er altså okay :)
Jeg vil dog foreslå dig at være opmærksom på hendes stå op tidspunkt. For på sigt vil det være rigtig godt at I starter dagen til samme tid hver morgen. Det betyder at hvis hun ikke vågner af sig selv, så må du godt vække hende, nænsomt og kærligt naturligvis. Det at have et fast stå op tidspunkt vil naturligt påvirke tidspunkter og behov for søvn resten af dagen og det vil være rigtig godt stille og roligt at arbejde på at hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Det at komme op til fast tid hver dag f.eks. starte dagen senest kl 7.30 vil ofte naturligt være med til at skabe denne rytme. Men lige nu må hun som sagt godt nøjes med to lure, de dage, hvor det passer hende bedre:)
I løbet af den næste måned eller to vil hun naturligt begynde med lidt skemad og i takt med at dette introduceres og hun får skemad flere gange dagligt, så vil hun også få mere og mere rytme. Det vil være rigtig godt at skemaden serveres til samme tid hver dag - så hun på sigt får morgenmad, frokost og aftensmad til fast tid og derimellem ligger så hendes lure.
Der vil i løbet af den næste måned eller to sandsynligvis også ske en ændring i hendes aktivitetsniveau, hun vil bruge sig selv mere og mere aktivt i sine vågne perioder og vil kunne være vågen i længere tid, før hun atter har brug for at sove - og stille og roligt vil hendes dag naturligt blive inddelt i perioder, hvor hun sover, og perioder hvor hun er aktiv. Og ja - det betyder at hun på sigt sandsynligvis vil trives med at sove f.eks. 1.5 time om formiddagen, 2.5 time til middag og 1 time sidst på dagen - eller at hun måske vil sove 2 timer + 2.5 time + 0.5 time - det må tiden vise.
Lige nu skal du altså ikke vække hende, men lade hende sove, det hun tydeligt viser behov for. Du må gå ud fra at hun lige nu sover, fordi hun har brug for det, og at hun naturligt vågner, når hun ikke har brug for at sove mere og så længe hun trives med at sove lidt forskelligt fra dag til dag, så er det som sagt okay. Jeg har på fornemmelsen at det vil ændre sig naturligt netop på grund af hendes alder...
Og når det så er sagt, så skal hun dog ikke sove mere end 3-4 timer i løbet af dagen i et stræk, her må hun godt komme op. Et langt søvnstræk på f.eks. 4-5 timer ligger mest hensigtsmæssigt om natten (det er også rart for dig). Og du skal hjælpe hende med at være aktiv og bruge sig selv om dagen, så hun ikke begynder at bytte rundt på nat og dag ... men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer lige nu:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske