Brev:
Baby vil stå op kl. 4
16. november 2013
Alder:
4 mdr.
Baby vil stå op kl. 4
Hej Helen
Tak for dine tidligere svar på mine spørgsmål.
Vi står nu med et nyt ”problem”/udfordring, som vi meget gerne vil have dit bud på, hvordan vi kan løse eller komme bedre igennem.
Først lidt fakta om vores datter:
19 uger gammel. Får fuld modermælkserstatning (Althera fra apoteket, som er allergivenligt pga. min mands allergi). Hun får afføringsmiddel (movicol), medicin mod refluks (nexium) og mælkesyrebakterier (dicoflor) dagligt. Hun er en stor pige på over 8.2 kg, som er glad for mad. Hun får ca. 5-6 flasker i døgnet. Vi tilbyder hende nu 230 ml. som hun stort set spiser hver gang. Jeg er lige begyndt at lade hende smage på grød efter hendes formiddagslur. Hun græd meget de første tre måneder af hendes liv, og hun er en bestemt baby med stor personlighed. Der skal ske noget hele tiden, og desværre ”brokker” hun sig en del og græder også stadig en del. Hun sover på sit eget værelse, da både hun og jeg er sensitive, og vi derfor vækkede hinanden for meget. Det er gået fint med det.
Vi prøver at have 3 lure i løbet af dagen. En formiddagslur, en middagslur og en eftermiddagslur.
Vores datter har aldrig været en pige som sov længe om morgenen, og vi er stort set altid stået op omkring kl. 6, og så var det morgen. Hvilket er helt fint og ok med os. Formiddagsluren har så ligget et sted mellem kl. 7.30 og 8.30, hvor hun sover 2-3 timer med hjælp. Derefter kommer hun op får mad, bliver skiftet og vi leger og snakker. Hun bliver puttet igen et sted mellem kl. 12-13 alt efter hvor længe hendes formiddagslur bliver. Her forsøger jeg at sørge for at hun får en lur indtil kl. 14.30-15. Efter får hun mad bliver skiftet og vi leger. Hun bliver hurtig ked af det her igen og brokker sig og vil ikke rigtig noget. Og hun bliver tit lagt til den sidste lur kl. 16-16.30 og her sover hun ca. 40 min. og herefter så er hun meget tit sur og ked af det og vil ingen ting indtil hun bliver lagt i seng et sted omkring kl. 19, hvorefter hun sover indtil et sted mellem kl. 00.30 og 2 og beder om mad, og har så ellers sovet videre til kl. 6 om morgenen.
Vores problem er nu at hun også er begyndt at vågne et sted mellem kl. 4-4.30. Hun virker lysvågen der. Kan finde på at ligge og pludre. Hun falder ikke i søvn af sig selv igen, når hun bliver træt af at ligge der, så begynder hun at græde. Hun har forsøgt at give hende noget mad der igen selvom vi ikke synes hun burde være sulten, når hun fx også har fået 200 ml kl. 2. Hun spiser det dog altid men hun har stort set altid spist mad, når hun får det tilbudt. Derefter er det en kamp for at få hende til at sove videre. Når det så endelig lykkes, så sover hun uroligt i præcis 40 min og så er hun vågen igen, og dagen kan så begynde. Hun har de sidste tre nætter vågnet der omkring kl. 4. De to første nætter gav vi mad og brugte over en time på at få hende til at sove igen, som så blev de 40 min. og i nat forsøgte vi bare at give sutten og berolige hende med hånden og hun faldt så i søvn igen men det måtte vi gøre 3-4 gange på 1,5 time, og så stod vi så op kl. 5.30.
Det bliver nogen alt for lange dage for hende. Jeg er i tvivl om hvad vi skal gøre. Vi har også forsøgt at trække den om aftenen men selvom hun først blev lagt kl. 20, så vågnede hun også igen kl. 4. Det er også svært at trække den om aftenen, da hun er træt og dermed bare bliver ked af det og sur. Om aftenen får hun to flasker tæt på hinanden, så hun er fyldt godt op til natten. Hun forsøger også at have et fast putteritual, hvor hun får lov at ligge uden tøj på på et aktivitetstæppe mens vi sidder og massere hendes ben og fødder, derefter kommer hun i bad, får nattøj på, får mad, bliver bøvset, ligger lidt på arm med sutten og får sunget en sang eller to. Går ind på hendes værelse hvor vi lægger hende i sengen og holder sutten og hendes arme indtil hun falder i søvn.
Hvad kan vi gøre? Håber du har nogen gode bud for vi er trætte og får ikke sovet fra kl. 4 af hver morgen, og vores lille pige bliver alt for træt sidst på dagen.
Hilsen en træt mor