Svar: Min søn sover godt om dagen - forfærdeligt om natten
15. november 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Rieke
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder for mig som om at din dreng har et søvnassociationsproblem, som handler om at han er afhængig af sin flaske for at sove. Han får flaske fast hver gang han sover om dagen og han får også flaske til natten og i løbet af natten - og du fortæller at han ofte ikke falder til ro med sut eller kærtegn - han skal have vand eller flaske for at falde i søvn, sover så kortvarigt, og så er det galt igen.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Men søvnassociationerne skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre, det der starter som en god og naturligt søvnassociation ændrer sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation og det lyder til at være tilfældet hos jer.
De gode søvnassociationer er:
Putteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.
Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Og hvis jeres dreng er afhængig af sin flaske, altså forbinder sin flaske med at falde i søvn og med at komme videre i søvnen i løbet af natten, så vil han naturligt forvente at flasken skal være der, hver gang han har en af sine opvågninger. Derfor skal han nu lære at sove uden at have sin flaske hver gang - og i første omgang skal han lære det om dagen. Det vil være rigtig godt at du nu fjerner flasken om formiddagen og lærer ham at sove uden. Flasken inden middagsluren skal bibeholdes, men om eftermiddagen skal den væk og i stedet for flaske, skal han nu have mellemmåltider.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte blomkål og broccolibuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende - udgangspunktet er nu mere og mere jeres mad. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Flaske
Det er rigtig vigtigt at du nu forsøger at få din dreng videre i søvnen uden at give ham flaske eller sut i munden hver gang. Han har brug for at du giver ham en ny og anden søvnassociation, måden du kærtegner ham på, en putteklud, små beroligende ord du siger. Netop det med at kunne sige "ssshh-ssshh" kan være rigtig godt, fordi det er noget du også kan gøre på afstand. Hans underbevidsthed vil registrere at du er der, ligesom du var der da han faldt i søvn, og det vil hjælpe ham videre i søvnen, fordi du og dine ord er en søvnassociation han kan bruge og som er bedre end afhængighed af f.eks. flaske.
Når han f.eks. inden middagsluren eller til aften naturligt stadig skal have sin flaske, så er det vigtigt at han lige når at registere at den fjernes fra hans mund, så han ikke falder i søvn med den. Du må gerne prøve at nå dertil, hvor han får flasken, slipper den, smiler til dig og triller om på siden og sover videre, netop ved at du lige er der, holder hænderne beroligende på ham osv.
Hvis han har meget behov for at mærke at du er der, så kan det være en mulighed at tage siden af tremmesengen og koble hans seng til din. Så han puttes i sin egen seng og så du om natten kan berolige ham ved at lægge dine hænder på hans krop, holde hans hænder og fysisk hjælpe ham til at få samling på sig selv - men stadig imens han ligger i sin egen seng. Så han stadig lærer at sove der og hele tiden uden at tilbyde flaske eller sut i munden, så han kommer væk fra at behøve dette:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, - og at det giver lidt idé om, hvad det er der foregår hos jer :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske