Svar: Aftenlur?
15. november 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen begynde at springe den 3. lur over - det er en overgangsperiode, så nogle dage vil jeres dreng have brug for sin lur og andre dage kan han fint undvære den.
Mange børn vil i denne alder godt kunne være vågne i ca 4 timer fra de vågner af deres middagslur og til de bliver puttet om aftenen - men ikke mere. Det er en lang vågenperiode og I skal ikke holde ham vågen, hvis han tydeligt viser behov for at komme i seng før. Derimod kan det være en god idé at arbejde på at ændre lidt på rytmen tidligere på dagen, så hans dagslure ligger lidt senere, netop for at eftermiddagen ikke skal blive for lang.
Hos jer lyder det dog som om at han først sover middagslur omkring kl 14 og det er således svært at putte ham senere og igen - det lyder som en overgangsperiode. Hvis han vågner fra sin eftermiddagslur kl 15.30-16, så vil det sandsynligvis være passende at blive puttet mellem kl 19-20 om aftenen og I må se om det kan lade sig gøre. Også selvom storebror larmer på dette tidspunkt. Hvis lillebror er træt og parat til at sove, så sover han sandsynligvis fint, når I putter ham kl 19...
Og ja - så skal han puttes til natten og dermed inde i sengen og ikke udenfor :)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske