Svar: Hjælp til sove- og madrutiner
12. november 2013
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at I har haft nogle rigtig hårde måneder, med masser af gråd og meget lidt søvn.. så hårdt! Det lyder dog som om at det går bedre og jeg kan også se ud af dit brev, at du har besluttet dig for at trille din datter i barnevognen dagligt - og at det har hjulpet. Det er rigtig godt. Det tyder på at hun begynder at få fornemmelsen for at skulle sove længere lure, det lyder som om at hendes indre ur er ved at indstille sig lidt på dette - super! Så selvom det er hårdt, så lyder det faktisk som om at du er ved at arbejde dig ind på en rytme og nogle rutiner, som faktisk virker for jer og derfor synes jeg du skal holde fast i dette.
Du fortæller at hun får fuld MME. Jeg ved ikke hvad du giver hende, men du kan prøve Enfamil AR som købes på apoteket. Den er specielt til børn med refluks og virker ved at være tynd i flasken og blive tyk i maven. Den kan hun derfor måske bedre holde i sig og det vil nedsætte hendes gylpen og det at mælken kører op og ned i spiserøret, som højst sandsynligt sker og som derfor generer hende...
Du kan også prøve at kikke på NAN Sensitive 1, som er en ny modermælkserstatning til børn med koliksymptomer. Den er tilsat mælkesyrebakterien Lactobacillus Reuteri, som har en dokumenteret lindrende effekt på kolik og symptomer på kolik.
Da hun får flaske, så kan du prøve at give hende flasken der hvor du ønsker hun skal sove. Det vil sige at hun kan få flaske i sin barnevogn eller i sin tremmeseng. Det er her vigtigt at du eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.
Når du giver hende flaske, hvor hun skal sove, så undgår du det skift der er fra din favn og ned i sengen og det skift protestere hun måske imod. Hvis hun falder i søvn i din favn og flyttes ned i seng, så vil hun naturligt, når hun efter 20-40 minutter vågner lidt op, have svært ved at komme videre i søvnen, fordi hun ligger et andet sted og det er utrygt for hende. Derfor kan det nogle gange hjælpe hende til at sove videre, hvis hun ligger der, hvor hun er faldet i søvn.
Det kan også hjælpe at du lægger dig med hende i din seng og giver hende flaske imens I ligger der, så hun får masser af nærhed og fysisk kontakt. Og når hun så vågner op, så er du der med det samme, beroliger, kærtegner osv. og luller hende på den måde ind i søvnen igen. Dette kan du også prøve om aftenen, for at se om det kan hjælpe hende til at falde bedre i søvn - og du må godt lade hende ligge i din seng. Naturligvis sikre at hun ikke kan trille ud af sengen og komme til skade. Og så kan du, når du selv går i seng, give hende en flaske igen og flytte hende i egen seng, hvor hun så kan sove videre :)
Du skal også være opmærksom på at mange børn i denne alder naturligt vil have en vågenperiode om aftenen og det kan godt være at din datter ikke er parat til at sove allerde kl 20, hvis du putter hende der. Mange børn vil i denne alder sove en ekstra lur så sent på dagen, at deres puttetidspunkt for natten først er omkring kl 22. Det gælder f.eks. hvis hendes eftermiddagslur nogle gange først ligger som en aftenlur omkring kl 18-19... Det kan være godt at være opmærksom på dette, fordi I så naturligt undgår at kæmpe med at få hende til at sove om aftenen, hvis hun reelt ikke er parat. I stedet kan I så være i stuen, du kan sidde med hende, pludre med hende, give hende mælk - ofte spiser børn hyppigt om aftenen i denne alder og på den måde få fyldt hende lidt op og givet hende roen til så at skulle sove, når hun så endelig viser sig parat. Lige nu skal I måske arbejde på lidt familietid om aftenen :)
Du skriver at du arbejder på at hjælpe hende videre i søvnen både formiddag og til middag og det er rigtig fint. Du fortæller at hun om morgenen ofte kan hjælpes til at sove 2-3 timer og det samme til hendes middagslur og sidst på dagen tager hun så ofte 30-40 minutter.
Gennemsnitligt vil børn i denne alder sove 15 timer i døgnet, ofte fordelt sådan at de sover 5 timer samlet i løbet af dagen (fordelt på 3 lure) og 10 timer om natten, naturligt afbrudt af mælk. Og jeg tænker at jeres datter måske bliver lidt overtræt om aftenen, fordi hun faktisk sover to lange lure meget tidligt på dagen og hendes powernap derfor også ligger tidligt - og egentlig sover hun det hun skal, måske endda lidt mere om dagen, fordi du er så god til at hjælpe hende - men hun når at blive for træt sidst på dagen, fordi hendes lure ligger så tidligt ....
Det er altid en opvejning af, hvad der fungerer og hvad der ikke gør - og hos jer lyder det lige nu som om at det faktisk fungerer okay og bedre end det har gjort længe og derfor vil jeg være påpasselig med at lave for meget om. Men hvis du vil prøve at ændre lidt rytme, så kunne du måske prøve at lade hende sove en lidt kortere morgenlur og også arbejde på at hun sover sine lure lidt senere dagen igennem. En lidt kortere morgenlur ville måske betyde at hun har brug for 4 lure i stedet for 3, men det kan også være okay, hvis det giver mere ro og overskud.
Men - som udgangspunkt skal du ikke ændre noget, der fungerer og lige nu lyder det okay det du fortæller og der er fremgang hos jer ... to skridt frem og et tilbage er stadig fremad ...:)
Dine soverutiner er altså lige nu hensigtsmæssige og det er rigtig fint at hun får mælk som en fast del af sit putteritual :) I løbet af de næste 1-2 måneder skal hun igang med lidt smagsprøver på en ske og her vil hendes rytme naturligt også ændre sig og hverdagen derfor ændre sig - og på den måde vil tiden også arbejde lidt for jer.
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske