Svar: Døgn/madrytme baby 6 1/2 måned
12. november 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Tumlen
Tak for dit brev og velkommen til - og hvor dejligt at høre, at du har min bog om børn og mad og er glad for den, tak :)
Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med skemaden og som om at jeres dreng trives godt med både skemad og flaske, dejligt! Og så lyder det som om at han sover rigtig godt om natten og det er naturligvis super skønt, men I skal nok være forberedt på at han på sigt får brug for en flaske sen aften.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for at få mellem 800-1000 ml mælk i døgnet ved siden af deres skemad og den mængde vand de kan drikke af en kop. Og det handler ikke kun om at sikre ham mælk og de næringsstoffer der er i mælken, det handler også om at sikre hans væskebehov. Og hans væskebehov er faktisk ret stort. Derfor vil de fleste børn i denne alder have brug for 5-6 flasker i døgnet for at deres behov bliver dækket.
Og for at sikre plads til både skemad og væske, så anbefaler jeg en rytme, hvor I starter med at give ham skemad, når han vågner, sammen med dette vand af kop og inden han så skal sove igen, så tilbydes han en flaske. Det at få mælk indgår som en fast del af hans putteritual.
Jeg anbefaler også at I forsøger at finde balancen mellem hvor meget skemad han skal have i forhold til hvor meget mælk han så drikker. Det er bedre at tilbyde ham 3/4 dl. skemad sammen med vand af kop og han så inden han puttes tager imod en flaske, end at tilbyde han 1 dl. skemad eller mere og han så afviser sin flaske eller ikke drikker nok. Det kan godt være en svær balance at finde, men I må prøve jer lidt frem:)
I takt med at han bliver ældre, så skrues indtaget af skemad op og hans antal af flasker sættes ned. Det betyder at de fleste børn, når de bliver 7 måneder, ofte vil trives med fire flasker i døgnet og for netop at sikre plads i maven til både skemad og mælk (og dermed dække hans væskebehov), så vil det ofte være relevant med en flaske sen aften. Det vil sige at de fire flasker kommer til at ligge inden middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen.
Og jeg vil faktisk anbefale at I begynder at give ham en flaske sen aften - før I selv går i seng. I behøver ikke vække ham, han vil sandsynligvis godt kunne drikke en flaske her uden at vågen og så sove videre derefter. Det vil hjælpe jer til at få givet ham ekstra mælk. Hvis han fortsætter med at sove ca 12 timer om natten, så har han kun 12 timer i døgnet til at indtage både mælk og mad nok og det vil naturligt blive svært for ham...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, kan se således ud:
Morgen 7.30: Flaske
Formiddag 9-9.30: Havregrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Lille flaske og puttes til formiddagslur ca kl 10 (på sigt fjernes denne flaske - ofte i 7 måneders alderen)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30-14
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop, når han vågner af sin middagslur.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende - udgangspunktet bliver stille og roligt mere jeres mad. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske som tilbydes mere eller mindre i søvne, hvorefter han sover videre til næste morgen tidlig.
Som du kan se så er er i denne plan en helt fast rytme, med skemad, når han vågner og mælk før han puttes igen. Derudover har jeg slået morgen og formiddagsmåltidet sammen, så han stadig får både grød og frugt. Hans frokost og aftensmad bør lige nu være grøntsagsmos med kød og fisk, han skal have mad i hånden at gumle på selv og der er naturligt også plads til et lille mellemmåltid om eftermiddagen. I min plan er der lige nu 5 flasker og når de ligger her vil de naturligt kunne dække hans behov for mælk/væske samtidig med at han stadig har plads i maven til mere rigtig mad. Og som sagt vil han i 7 måneders alderen trives med 4 flasker - morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Når han bliver 8-9 måneder så vil han sansynligvis være parat til at skære endnu en flaske væk og jeg vil her anbefale at I fjerner flasken om morgenen. I stedet kan han så her få en morgengrød og hans morgenmad og formiddagsmåltid bliver således adskilt. Det kan også være at han er parat til at fjerne sin flaske om morgenen før og virker mere interesseret i at spise grød og så skal I naturligvis give ham det. Hvis det viser sig at være tilfældet, så vil det være rigtig godt at bibeholde en lille flaske om formiddagen i stedet, så han stadig får mælk nok :)
Hans rytme lyder fin i forhold til hans alder - han sover en meget lang nattesøvn, men lyder til at trives med dette og de to lure om dagen er helt alderssvarende. De fleste børn springer den 3. lur over i 6-7 måneders alderen og da jeres dreng sover længe og således sover sent hele dagen igennem, så er det helt naturligt, at han ikke har brug for 3 lure :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske