Svar: Grød og MME - 4 mdr.
12. november 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg vil anbefale at du bruger modermælkserstatning i din drengs grød og mos. Dette fordi det er med til at energiberige hans kost ekstra. Han vokser rigtig meget og skal stille og roligt igang med at trille og krybe - og det er vigtigt at han får energi nok til at vokse og bevæge sig rundt.
Samtidig kan han ikke spise mad nok til at dække hans behov for energi - han har brug for mange små måltider, men selvom du på sigt tilbyder ham lidt og tit, så er det stadig ikke nok til at dække hans energibehov. Derfor skal der også tilsættes ekstra fedtstof i hans grød og mos - med mindre du laver det udelukkende på modermælkserstatning.
De modermælkserstatninger der er på markedet er rigtig fine, og vi har i Danmark meget store krav til modermælkserstatning. Du kan derfor roligt tilbyde din dreng modermælkserstatning i grød og mos, og du skal ikke have dårlig samvittighed over at det ikke fungerer for dig at malke ud.
Du kan bruge alle type 1 modermælkserstatning og når han bliver 6 måneder kan du bruge type 2 erstatninger (de indeholder lidt ekstra jern, men ellers er der ofte ingen forskel). Du kan købe pulverformig modermælkserstatning eller du kan bruge færdiglavet modermælkserstatning på brik - modermælkserstatning på brik kan være praktisk f.eks. på tur, men er ofte dyrere.
Vælger du at bruge pulverformig modermælkserstatning, så kan du komme pulveret direkte i grøden eller mosen, hvis du ved hvor meget vand du koger det op med - du skal bruge de mål, der står på modermælkserstatnings-pakken. Du kan også vælge at blande en flaske med mme, som du så har stående i køleskabet. Det kan holde sig et døgn. Så kan du koge grød-mel/flager op med vand og tilsætte mme til konsistensen er passende og også tilsætte en tsk fedtstof.
Og på samme måde kan du bruge mme fra brik. Du kan hælde direkte fra brikken ned i grøden til konsistensen er passende - og igen tilsætte fedstoft, hvis du har kogt grøden op med vand. Du kan også vælge at koge grøden op med modermælkserstatning og så behøver du ikke tilsætte ekstra fedtstof :)
Med hensyn til din drengs sarte mave, så er det ikke sikkert at det bliver noget problem. Mange børn trives faktisk rigtig godt med at få lidt fastere mad i maven, når blot man ikke giver dem alt for store mængder, men starter med smagsprøver og går stille og roligt frem :)
Der findes forskellige modermælkserstatninger, som især anbefales til børn med tendens til forstoppelse - det kan være Syrnet Allomin (den grønne) eller NAN H.A (delvist hydrolycerede proteiner). Nestle har også netop sendt NAN Sensitive 1 på markedet - den indeholder mælkesyrebakterien Lactobacillus Reuteri og anbefales til børn med koliksymptomer... Den kunne måske være noget for jer.
Med hensyn til grød og frugtmos - så kan du starte med lidt majsgrød, variere med lidt risgrød og hirsegrød ind i mellem. Og frugtmos kan være lidt pæremos - det er mildt for maven :) Hvis han har tendens til forstoppelse, kan du også prøve med lidt sveskemos evt. blandet med lidt æblemos :) Du kan lave frugtmos selv, men du kan også købe frugtmos på glas. Jeg vil anbefale at du ikke giver frisk bananmos, så længe han ikke er ældre og hans mave er lidt sart :)
I babykøkkenet her på siden (web-tv) kan du se små filmklip, der viser, hvordan du laver forskellige retter - også hvordan du laver grød :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske