Svar: 2. Skemåltid - opstart hvornår?
11. november 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Sascha
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at det går rigtig fint med skemaden og som om at din datter fint spiser ½ dl. grøntsagsmos og måske endda kan spise lidt mere - og derfor kan du godt begynde at give hende lidt grød også. Det er bedre at give hende ½ dl skemad to gange dagligt end 1 dl skemad en gang dagligt. Sammen med skemaden skal hun have vand af kop og derudover skal du så stadig give mælk som du plejer.
Det vil være en god idé at tilbyde grød til det ene måltid og grøntsagsmos til det andet, så hun får lidt forskelligt og naturligt vænnes til at spise begge dele. Jeg anbefaler normalt at give grød til frokost og grøntsagsmos til aften, fordi du så naturligt kan bruge nogle af de grøntsager som I voksne selv spiser netop til hendes mos. På den måde bliver det helt naturligt at hun får mad, som tager udgangspunkt i familiemaden og i takt med at hun bliver ældre og skal have større variation, spise kød, fisk osv. så vil det være rigtig godt at give hende mad, som er en del af de retter I voksne også selv spiser :)
Men hvis du lige nu synes det er lettere og fungerer bedre med grøntsagsmos til frokost og grød om aftenen, så må du naturligvis også gerne gøre det sådan :)
Grød skal indtil hun er 6 måneder være uden gluten og det betyder at du kan give hende grød af ris, majs, boghvede, hirse og quinoa :)
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem måned for måned indtil din datter er 1.5 år gammel. Bagerst er der også et fødevareregister, hvor du kan slå alle fødevarer op, hvis I skal have noget og du er i tvivl om, hvorvidt din datter må få dette :)
Rigtig god appetit fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske