Svar: Skolestart - 6 år
10. november 2013
Alder:
6 år
Kære bekymrede forældre
Tak for jeres brev og alle jeres tanker :)
Åh, det gør så ondt, når man mærker at ens barn ikke trives, og det er bestemt ikke sjovt at hente sin datter i SFO, når hun tydeligt er ked af det, fortæller at ingen gider at lege og at hun føler sig alene - og sådan skal det naturligvis ikke være.
Hun har gået i SFO siden maj måned og burde derfor være en del af børnegruppen på nuværende tidspunkt - og I fortæller også at skoletiden går godt eller går okay. Hvem leger hun med i frikvartererne? Der må være nogle piger, som hun også kan være sammen med efter skole på SFO?
Rammerne på SFO´en er ofte mere løse og børnene bevæger sig på et fysisk stort område - der er større udeområder og også mange lokaler indenfor. Der er ofte også børn fra 0-3 klasse og jeres datter er således sandsynligvis også sammen med børn, som er ældre end hende. Det kan være svært, især hvis nogle af de ældste er "nogle bøller" - der kan sagtens foregå ting, som man ikke lige er opmærksom på og måske ikke lige ser, fordi det foregår bag nogle buske udenfor eller i puderummet, - men der kan også være nogle rigtigt søde 3-klasses piger, som gerne vil snakke med din datter, og som synes hun er sød. Jeg kan ikke helt ud af dit brev gennemskue, hvordan SFO fungerer hos jer...
Det er rigtig fint at I har kunne hente jeres datter tidligere, men det lyder for mig som om at hun også skal opleve at være i SFO´en - det er naturligvis en balance, for det kommer jo an på, hvordan hun har det der - hun skal jo ikke tvinges til at være et sted, som hun mistrives i; men hun skal også prøve at være der, tage del i de aktiviteter der er, for at finde ud af at det er okay og for at skabe nye relationer. Hvis hun hentes efter 5 kvarter, så kan hun næsten ikke nå at lande og går måske og venter på at I skal komme - i stedet for at tage del i den hverdag der er...
Når det er sagt, så skal I dog finde ud af, hvorfor hun pludselig er ked at det - hvad er det der sker, er der nogen der driller, holder hende bevidst udenfor, siger grimme ting til hende .. hvad handler det om. For hun skal naturligvis føle sig tryg! Og kan hun ikke det der, så skal hun måske flyttes.
Jeg synes I skal tale med pædagogerne i SFO´en. Bed om et møde med lederen og tal med dem om, hvordan de oplever jeres datter og hvad der foregår om eftermiddagen. Det er vigtigt at de er opmærksomme på hvordan hun trives og opmærksomme på, om der sker ting i hverdagen, som hun naturligt bliver ked af.
Jeg kan godt forstå at det er overvældende med 75 nye børn - det er mange og lydniveauet er højt. Men det burde ikke få hende til at bryde sammen, som det lyder til at gøre nu - og derfor tænker jeg, at der må være et eller andet galt, et eller andet som virkelig går hende på og som skal ændres. Og her er pædagogerne nødt til at være ekstra opmærksomme. Børn ændrer sig ikke, som I beskriver, uden grund.
Hvis behovet viser sig at være mere ro, så er der højst sandsynligt mulighed for at en mindre gruppe børn laver noget sammen med en voksen om eftermiddagen. Det kunne være at man i en periode læste højt, sad og tegnede, - der er højst sandsynligt julegaver osv. der skal til at blive produceret og pædagogerne skal naturligvis være opmærksomme på at invitere jeres datter med i disse ting, så hun hjælpes med at finde ud af, hvor hun skal gøre af sig selv og er sammen med en voksen og de andre børn på en naturlig måde og derfor ikke føler sig alene.
Der er højst sandsynligt også en voksen og måske en gruppe børn som dagligt sørger for eftermiddagsfrugt til alle børnene - og jeres datter kan godt få det lille job at deltage i dette. Igen en aftale man sagtens kan lave med de voksne, så jeres datter har noget hun skal og så hun føler sig vigtig - føler at hun har en rolle og at de har brug for at hun er på SFO´en - prøv at tale med de voksne omkring dette.
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske