Svar: Spytter maden ud igen og brug af gaffel
10. november 2013
Alder:
11 mdr.
Kære DJ
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt for alderen at jeres dreng nu begynder at pille maden ud af munden, når han har tygget på den - et handler om at han undersøger maden på en ny måde og det er spændende at se hvordan maden ser ud når den er tygget, ligesom det er spændende at tage den ud for at se, hvad det egentlig er han spiser, og ligeså spændende at mærke den mellem fingrene, smøre den ud på bordet, hælde den ud over bordkanten - og også se hvordan I reagerer :) Der er rigtig meget undersøgelse i det at "lege med maden".
Det er vigtigt at I ikke skælder ud eller siger en masse "nej!", men at I derimod forsøger at motivere ham til det I gerne vil have ham til "ind i munden skat, mmm mam mam smager godt, ind i munden" - så han hjælpes med at holde fokus på det, som det handler om, nemlig at spise.
I må også gerne lade ham smage fra jeres tallerken - selvom I spiser samme mad, så kan jeres mad godt være mere interessant end hans og kan gøre at han så spiser lidt mere.
Og det kan også være en god idé at bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg, så han på den måde stadig får lidt mos på sine rugbrødshapsere, så de glider lettere ned og ikke bliver for tørre i munden. Hvis det bliver for tørt, så er der større risiko for at de kommer ud igen. Det kan derfor også være en god idé at give ham små slurke vand flere gang i løbet af måltidet, som gør at han lige får skyllet munden og bedre kan synke maden, som han spiser.
Det er også en god idé at supplere hans brødhapere med små stykker af frikadelle, kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer og lignende, så han får lidt fra forskellige fødevaregrupper og på den måde også spiser mere.
Og så er der det med gaflen - nogle børn finder lynhurtigt ud af teknikken og mestrer fint både at stikke maden på gaflen, føre gaflen til munden og spise - og andre børn har brug for længere tid før de mestrer selv at komme maden på gaflen og det er helt okay, at jeres dreng ikke kan dette endnu :)
Det vil være en god idé at du har gang i to gafler, når han skal spise. Hvis han sidder med en gaffel i hånden imens du bruger den anden gaffel, så kan han spejle sig i dig og se hvordan du gør - forsøge at efterlige dig og dine bevægelser og på den måde lære at gøre det selv. Samtidig så kan du skifte mellem de to gafler, så han får mad på den ene, række dig den tomme, som du så sætter mad på og I bytter - på den måde holdes måltidet igang og du hjælper ham med at spise, samtidig med at han også selv spiser og stille og roligt lærer sig teknikken.
Det er ikke vigtigt lige nu, hvorvidt han selv stikker gaflen i maden eller ej - det vigtigste er at han synes det er hyggeligt og dejligt at spise og at du tilbyder ham så stor variation som muligt :)
Fortsat held og lykke og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske