Brev:
Spytter maden ud igen og brug af gaffel
10. november 2013
Alder:
11 mdr.
Spytter maden ud igen og brug af gaffel
Hej Helen,
Tak for dine råd mht vores drengs søvn - søvnen er allerede blevet meget bedre, så vi er meget fortrøstningsfulde.
Denne gang har vi et spørgsmål mht mad.
Vores dreng er pludselig begyndt at spytte maden ud (specielt rugbrødshapserne), og han har ellers været rigtig nem at give mad. Grøntsagsmos og grød spytter han ikke ud, det er mere det mad han skal tygge på. Det har ikke tidligere været et problem, og det er ret så irriterende at han er begyndt på det.
Vi har altid givet ham lov til at sidde med noget mad selv efter hvert måltid, og det er vi så også begyndt med med rugbrødshapserne - men de ryger alligevel ud. Han tygger et par gange på dem, og så ryger de ud.
Hvad skal vi gøre for at afhjælpe dette?? Vi har ikke lyst til at "gå tilbage" og kun give ham most mad, som han ikke spytter ud. Og han har jo tidligere kunne håndtere, mad der skulle tygges, helt fint. Skal vi bare acceptere, at det nu engang er det han lige gør for tiden, eller hvordan skal vi gribe det an?
Du skriver til andre læsere, at de i en alder af 11 mdr sagtens kan håndtere en gaffel. Hvad mener du helt nøjagtig med dette? Vores dreng kan godt putte en gaffel i munden med mad på og tage maden af. Men han kan ikke selv stikke gaflen i maden, som er på tallerkenen - skal de kunne finde ud af det, når de er 11 mdr.
Ser frem til dit svar.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
DJ