Svar: Hvornår læser man godnathistorier?
9. november 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Puttemor
Tak for dit brev :)
Det lyder simpelthen så fint, det du fortæller - det er et rigtig dejligt putteritual I har, din dreng falder trygt og roligt i søvn, han slapper helt af, du synger og er der, og du fornemmer, at han har det fint med at overgive sig til søvnen selv. Det er super alt sammen, og det er helt perfekt, hvis putningen ikke tager mere end 5-10 minutter - jeg ved at mange, som læser med, ville ønske de havde jeres rutiner :)
Jeg ser derfor heller ikke grund til at du lige nu ændrer på tingene. Som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget, som fungerer godt. Og behovet for godnathistorie vil sansynligvis komme mere naturligt hen af vejen.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at tage en sovebamse bevidst til sig - det kan også være en sutteklud, en slaskedukke eller lignende. Denne fungerer som en substitut for mor eller far og det er vigtigt at den følger ham, som en fast del af putningen, ligesom den kan være med i bilen, i barnevognen, bruges når han er ked af det osv. Det vil være rigtig godt at have den som et ritual og som tryghed, når han skal sove ude - f.eks. i dagpleje eller i vuggestue. Og det lyder som om at jeres dreng faktisk er begyndt at bruge sine bamser lidt :)
Og så er det ofte også en god idé i denne alder at introducere en godnathistorie. I 12-18 måneders alderen skal flasken med mælk stille og roligt trappes ud og helt forsvinde. I en overgang kan han få lidt mælk af kop i stedet og du kan f.eks. stadig sidde med ham på skødet, hvor du så læser lidt historie - herefter bliver han så lagt i sin seng, du læser måske lidt videre eller synger godnatsang, som du plejer, så ritualet minder om det han har lige nu og så siger du godnat :)
Bøger, der er gode til godnatlæsning er små bøger, som ikke indeholder alt for meget tekst. Det skal være små sætninger, som er lette at forstå og hvor der samtidig er et billede der viser det du læser op.
Da mine piger var små, var de f.eks. glade for en bog der hed Bamse. Den handlede om en brun bamse og der stod f.eks. "Her er Bamse, han er brun" - og så var der et billede af den brune bamse. "Bamse har et par blå bukser med seler" - og så var der et billede af bamse med blå bukser". "Bamse har en lille seng han sover i" - og så var der et billede af sengen. "Her ligger bamse og sover i sin seng" - og så var der billede af bamse i sengen osv., - en tekst og et billede på hver side.
Altså helt små korte sætninger, hvor du læser op, viser ham billeder, læser igen, viser billeder og på den måde inddrager ham lidt i det du læser. Og nogle gange skal du også bare sidde og læse, hvor han så lytter til din stemme, til ordene og lydende - ligesom når du synger godnatsang.
Det kan også være bøger med billeder fra hverdagen og ting han kender, hvor du digter en lille historie der handler om ham "der var engang en dreng, der hed ... Han boede sammen med sin mor og sin far. Drengen havde en sut" - og så viser du ham billedet af sutten i bogen - "han havde også en bamse..." og så viser du ham billedet af bamsen osv.
I takt med at han bliver ældre, får mere sprog osv. vil godnathistorier naturligvis blive mere komplicerede og indeholde flere lange sætninger og en dybere historie:)
Så godnathistorie kan ofte introduceres i takt med at flasken trappes ud og et nyt ritual bliver aktuelt - og stadig med det ritual du allerede har med godnatsang osv. Det lyder som sagt rigtig fint det du fortæller og du skal ikke ændre noget, bare for at ændre :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske