Brev:
Fast rytme
9. november 2013
Alder:
5 mdr.
Fast rytme
Kære Helen.
Jeg vil spørge dig om vigtigheden af (helt) faste rytmer/faste tidspunkter for især søvn og mad for min søn på 5 (snart 6) måneder.
Er det vigtigt om det er kl. 12 eller kl. 13 han får sin grød til middag (altså må det være fleksibelt med fx en time) - om han får aften-mos kl. 18 eller kl. 19? Og det samme med puttetider - både dagen igennem og om aftenen?
Jeg tænker selvfølgelig, at jo mere fast rytme, jo bedre - men er lidt i tvivl om hvor fleksible vi kan tillade os at være.
Grunden til jeg spørger er at vores søn især om natten ikke sover ret godt og især her mangler en fast rytme. Og tænker om det kunne blive bedre af, at vi prøver at arbejde mod en meget fast rytme om dagen. Vi prøver det allerede, men synes det er svært at få det meget fastere end at han fx nogen dage spiser grød kl. 12 og andre dage kl. 13, da hans lure om dagen også svinger lidt (både afhængig af hvornår han står op om morgenen, hvilket også svinger - og afhængig af hvad vi skal om dagen, fx til rytmik osv.)
Håber du kan give lidt råd om hvad der ville være godt at gøre - især med henblik på måske at få mere forudsigelighed og rytme dagen og natten igennem.
Kærlig hilsen
L